Factors that influence student dropout and failing grades in a university mathematics course
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.34-1.13Keywords:
dropping out, students, mathematics, academic failure, universitiesAbstract
This article presents data on the identification of factors that influence student dropout and failure to pass a university-level mathematics course. Research was based on a mixed quantitative-qualitative design, using a predominantly quantitative approach. Questionnaires, interviews and a focus group were used to collect data from students, and a questionnaire was also applied to teachers. Data on student characteristics such as sex, area of origin, type of school or institution in which they finished secondary education, year of admission to university education, average of secondary education grades, university admission examination grade, course enrollment category, schedule of the group in which they enrolled, and career selected allowed the identification of students at risk of dropping out or failing a course. Among the most important reasons that students failed a course were lack of dedication to the study of course topics, poor study habits, deficiencies in necessary background knowledge, prioritization of other courses that a student was enrolled in, and lack of interest in studying. In the case of dropping out, important contributing factors included poor performance in the first course examination, prioritization of other courses, deficiencies in background knowledge, lack of interest, and low levels of dedication studying for the course. Based on these results, there is a need to review the topics included in the course curriculum, and to establish strategies that assure that students with weak backgrounds in mathematics are enrolled in an introductory mathematics course at the university level.
References
Amado, M.; García, Á.; Brito, R.; Sánchez, B. y Sagaste, C. (2014). Causa de reprobación en ingeniería desde la perspectiva del académico y administradores. Ciencia y Tecnología, 1(14), 233-250. Recuperado de https://www.palermo.edu/ingenieria/pdf2014/14/CyT_14_15.pdf
Aponte, J.; González, S. y Rincón, H. (2012). Búsqueda de soluciones a la deserción y la mortalidad en el área de matemáticas en el Departamento de Ciencias Básicas de la Universidad Santo Tomás, Seccional Tunja. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 5(1), 65-77. doi: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2012.0001.03
Cabanzo, E. (2017). Las matemáticas y su influencia en la deserción universitaria. (Trabajo de grado). Universidad Militar Nueva Granada, Colombia. Recuperado de https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/17522
Centro de Estudios sobre Desarrollo Económico (CEDE). (2014). Informe mensual: Determinantes de la Deserción. Facultad de Economía, Universidad de los Andes. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_Informe_determinantes_desercion.pdf
Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA). (2006). Repitencia y Deserción Universitaria en América Latina. Santiago, Chile: Colección Gestión Universitaria-IESALC. Recuperado de https://cinda.cl/wp-content/uploads/2006/05/repitencia-y-desercion-universitaria-en-latinoamerica.pdf
Cortés, G. (2017). Factores que intervienen en la reprobación de asignaturas de los estudiantes de primer año de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la Universidad Centroamericana José Simeón Cañas. (Tesis de maestría). Universidad Rafael Landívar, Guatemala. Recuperado de http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2017/05/83/Cortes-Guillermo.pdf
Dueñas, F. y de Lourdes, B. (2017). Las causas de la deserción estudiantil durante los primeros dos años en las áreas de Ciencias Sociales y Humanidades en dos universidades de Guayaquil. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/6188
Gonzáles, D. (2015). Relación entre rendimiento académico en matemáticas y variables afectivas y cognitivas en estudiantes preuniversitarios de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. (Tesis de doctorado). Universidad de Málaga, España. Recuperado de https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11691/TD_GONZALES_LOPEZ_David_Ysrael.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lázaro, N.; Callejas, Z.; Griol, D. y Durán, M. (2017). La deserción estudiantil en educación superior: S.O.S. en carreras de ingeniería informática. En VII. Conferencia Latinoamericana sobre Abandono en la Educación Superior CLABES, (pp. 1-9). Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1674
Lentini, M.; Martínez, I.; Lentini, M.; Tarifa, G. y Crespo, S. (2003). Repitencia de alumnos en los primeros cursos de Matemática: la importancia de su erradicación. Recuperado de http://bd.unsl.edu.ar/download.php?id=467
Maldonado, A. (2012). Identificación de factores que intervienen en la reprobación del curso de Matemáticas Básicas de la FCFM de la BUAP. (Tesis de licenciatura). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México. Recuperado de https://www.fcfm.buap.mx/assets/docs/docencia/tesis/matematicas/AnahyMaldonadoGarcia.pdf
Mamani, R. (2015). Factores que influyen en el bajo rendimiento académico en matemática I en los estudiantes de la carrera de ingeniería civil de la UAJMS2. Revista Ventana Científica, 6(14), 14-22. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rvc/v6n10/v6n10_a03.pdf
Medina, N.; Fereira, J. y Marzol, R. (2018). Factores personales que inciden en el bajo rendimiento académico de los estudiantes de geometría. Telos, 20(1), 4-28. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6436353.pdf
Moreno, D. M. (2013). La Deserción Escolar: un problema de Carácter Social. Revista in Vestigium Ire, 6, 115-124. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/151722962.pdf
Pascua-Cantarero, P. (2016). Factors Related to Dropping Out in the Freshman and Sophomore Years in the Career of Teaching Mathematics at Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-23. doi: https://doi.org/10.15359/ree.20-1.5
Rodríguez, I. (2017). La calidad de la educación superior y la reestructuración del programa de tutoría. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo RIDE, 8(15), 1-20. doi: https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.294
Rojas-Torres, L. (2013). Prediction of Basic Math Course Failure Rate in the Physics, Meteorology, Mathematics, Actuarial Sciences and Pharmacy Degree Programs. Revista Electrónica Educare, 18(3), 3-15. doi: https://doi.org/10.15359/ree.18-3.1
Saucedo, M.; Herrera-Sánchez, S.; Díaz, J.; Bautista, S. y Salinas, H. (2014). Indicadores de reprobación: Facultad de Ciencias Educativas (UNACAR). Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo RIDE, 5(9), 1-11. doi: https://doi.org/10.23913/ride.v5i9.7
Universidad Nacional (UNA). (2009). Informe Universitario: Procedimientos de Admisión para Primer Ingreso a las Carreras de Grado de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/1093.3/MANUAL%20DE%20PROCEDIMIENTOS%20DE%20ADMISI%C3%93N%20PARA%20EL%20INGRESO%20A%20LAS%20CARRERAS%20DE%20GRADO%20DE%20LA%20UNIVERSIDAD%20NACIONAL.%202015.docx?sequence=5&isAllowed=y
Vargas, M. y Montero, E. (2016). Factores que determinan el rendimiento académico en Matemáticas en la Universidad Nacional de Ingeniería (UNI), Nicaragua: un modelo de ecuaciones estructurales. Universitas Psychologica, 15(4), 1-11. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-4.fdra
Zamora-Araya, J. A. & Villalobos-Madrigal, F. J. (2018). Factors associated with dropping out of the Bachelor’s Degree program in Mathematics Teaching at the Universidad Nacional de Costa Rica (UNA): Evidence from the 2016 Student Cohort. Uniciencia. 32(2), 111-126. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.32-2.8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)