College mathematics assessment practices: Tensions and challenges in their conceptual network
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.34-1.14Keywords:
formative assessment, assessment of academic performance, assessment systems of classroom learningAbstract
This paper analyses the transition from performance assessment to formative assessment, based on a propaedeutic project framework for college mathematics teaching. An exploratory qualitative study was conducted to analyze the changes in the professor assessment practices during first-year math courses, in which the different types of assessment are assigned integrative purposes to guide the learning process. Data was gathered from interviews and tests applied by 21 college professors teaching the Math Foundations courses for the Engineering (MFI) and Economics and Business Administration (FMEA) Programs in the first semester of 2018. Results reveal predominance of assessment practices based on quantitative judgment for grading purposes, as well as assessment practices based on academic performance as certification, in which grades objectively guarantee the level of mathematical knowledge acquired by the student. It is concluded that the challenge of configuring interactive assessment systems between the two existing types requires updating the professional competence of university professors.
References
Arribas, J. M. (2012). El rendimiento académico en función del sistema de evaluación empleado. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa RELIEVE, 18(1), 1-15. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v18n1/RELIEVEv18n1_3.pdf
Barquero, B., Bosch, M. y Gascón, J. (2007). Ecología de la modelización matemática: Restricciones transpositivas en las instituciones universitarias. Communication au 2e congrès TAD (pp. 1-22). Uzès, Francia. Recuperado de http://www4.ujaen.es/~aestepa/TAD_II/Comunicaciones_TAD_II/3%20-%20Barquero&Bosch&Gascon%20TAD%202.pdf
Becerra, R. y Moya, A. (2008). Una perspectiva crítica de la evaluación en matemática en la Educación Superior. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 35-69. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/410/41011135002.pdf
Biggs, J. (1998). Assessment and classroom learning: a role for summative assessment? Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 103-110. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0969595980050106?needAccess=true
Burkhardt, H. & Schoenfeld, A. (2018). Assessment in the service of learning: challenges and opportunities or Plus ça Change, Plus c’est la même Chose. ZDM, 50(4), 571-585. Recuperado de https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11858-018-0937-1.pdf
Castro, Á., Prat, M. y Gorgorió, N. (2016). Conocimiento conceptual y procedimental en matemáticas: Su evolución tras décadas de investigación. Revista de Educación, (374), 43-68. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/9a37/e047bef381eda0809fb3eb251a602e76c2d8.pdf
Cantoral, R. (2001). Enseñanza de la matemática en la educación superior. Sinéctica, (19), 3-27. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/359/352
Chevallard, Y. (2010). ¿Cuál puede ser el valor de evaluar?: Notas para desprenderse de la evaluación “como capricho y miniatura”. Conferencia inaugural del Segundo Congreso Internacional de Didácticas Específicas (pp. 1-12). Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Conferencia_YC_30-09-2010_esp.pdf
Díaz Barriga, Á. (Ed.). (1993). El examen: Textos para su historia y debate. México: UNAM. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Foucault_Unidad_3.pdf
Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. En P, Ernest (Ed.), Mathematics teaching: Tstate of the art (pp. 249-254). London, Inglaterra: Falmer Press. Recuperado de http://webdoc.sub.gwdg.de/edoc/e/pome/impact.htm
Gascón, J. (2001). Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas sobre las prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 4(2), 129-159. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/335/33540202.pdf
Goold, E. (2012). The role of mathematics in engineering practice and in the formation of engineers (Tesis doctoral, National University of Ireland Maynooth). Recuperado de http://mural.maynoothuniversity.ie/4766/1/PhD%20THESIS%20-%20VOLUME%201-%20Eileen%20Goold.pdf
Jarero Kumul, M., Aparicio Landa, E. y Sosa Moguel, L. (2013). Pruebas escritas como estrategia de evaluación de aprendizajes matemáticos: Un estudio de caso a nivel superior. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(2), 213-243. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v16n2/v16n2a4.pdf
Ímaz, C. y Moreno-Armella, L. (2014). Cálculo: Su evolución y enseñanza (2da edic). Editorial Trillas, México.
Morgan, C. (2000). Discourses of Assessment--Discourses of Mathematics. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED472098.pdf
Pellegrino, J. W. (2014). Assessment as a positive influence on 21st century teaching and learning: A systems approach to progress. Psicología Educativa, 20(2), 65-77. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.11.002
Rodríguez, O., Salguero, B., Palomino, E., Caicedo, R. y García, G. (2018). Marco teórico de la prueba de matemáticas. Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.
Rojas, B. M. y González, D. C. (2009). Rendimiento y calificación, dos aspectos problemáticos de la evaluación en la universidad. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1-21. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1942/194215432006.pdf
Salguero, B., Palomino, E., Rodríguez, O., Caicedo, R. y García, G. (2018). Una caracterización de la evaluación de las competencias matemáticas en los cursos de transición en la educación superior. En C. S., Cadena, C. A., Roldán, J.D.A., González, D.O., Rodríguez y D. C. J. Ruano, Evaluación de aula, evaluación estandarizadas y emergencia de sistemas de evaluación de aprendizajes (pp. 107-118). Cali, Colombia: Editorial Bonaventuriana.
Serrano, L. (2013). La modelización matemática en los estudios universitarios de economía y empresa: Análisis ecológico y propuesta didáctica (Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull, Barcelona). Recuperado de https://www.mdx.cat/handle/10503/30517
Taras, M. (2005). Assessment–summative and formative–some theoretical reflections. British Journal of Educational Studies, 53(4), 466-478. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.468.8395&rep=rep1&type=pdf
Thompson, D. R., Burton, M., Cusi, A. y Wright, D. (2018). Formative Assessment: A Critical Component in the Teaching-Learning Process. En D. R. Thompson, M. Burton, A. Cusi, D. Wright (Eds.), Classroom Assessment in Mathematics (pp. 3-8). Cham: Springer. Recuperado de https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-73748-5_1
Universidad Autónoma de Occidente. Vicerrectoría Académica (2012). El cubo del aprendizaje: Una caja de herramientas para el oficio. Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)