College mathematics assessment practices: Tensions and challenges in their conceptual network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.34-1.14

Keywords:

formative assessment, assessment of academic performance, assessment systems of classroom learning

Abstract

This paper analyses the transition from performance assessment to formative assessment, based on a propaedeutic project framework for college mathematics teaching. An exploratory qualitative study was conducted to analyze the changes in the professor assessment practices during first-year math courses, in which the different types of assessment are assigned integrative purposes to guide the learning process.  Data was gathered from interviews and tests applied by 21 college professors teaching the Math Foundations courses for the Engineering (MFI) and Economics and Business Administration (FMEA) Programs in the first semester of 2018.  Results reveal predominance of assessment practices based on quantitative judgment for grading purposes, as well as assessment practices based on academic performance as certification, in which grades objectively guarantee the level of mathematical knowledge acquired by the student. It is concluded that the challenge of configuring interactive assessment systems between the two existing types requires updating the professional competence of university professors.

References

Arribas, J. M. (2012). El rendimiento académico en función del sistema de evaluación empleado. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa RELIEVE, 18(1), 1-15. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v18n1/RELIEVEv18n1_3.pdf

Barquero, B., Bosch, M. y Gascón, J. (2007). Ecología de la modelización matemática: Restricciones transpositivas en las instituciones universitarias. Communication au 2e congrès TAD (pp. 1-22). Uzès, Francia. Recuperado de http://www4.ujaen.es/~aestepa/TAD_II/Comunicaciones_TAD_II/3%20-%20Barquero&Bosch&Gascon%20TAD%202.pdf

Becerra, R. y Moya, A. (2008). Una perspectiva crítica de la evaluación en matemática en la Educación Superior. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 35-69. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/410/41011135002.pdf

Biggs, J. (1998). Assessment and classroom learning: a role for summative assessment? Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 103-110. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0969595980050106?needAccess=true

Burkhardt, H. & Schoenfeld, A. (2018). Assessment in the service of learning: challenges and opportunities or Plus ça Change, Plus c’est la même Chose. ZDM, 50(4), 571-585. Recuperado de https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11858-018-0937-1.pdf

Castro, Á., Prat, M. y Gorgorió, N. (2016). Conocimiento conceptual y procedimental en matemáticas: Su evolución tras décadas de investigación. Revista de Educación, (374), 43-68. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/9a37/e047bef381eda0809fb3eb251a602e76c2d8.pdf

Cantoral, R. (2001). Enseñanza de la matemática en la educación superior. Sinéctica, (19), 3-27. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/359/352

Chevallard, Y. (2010). ¿Cuál puede ser el valor de evaluar?: Notas para desprenderse de la evaluación “como capricho y miniatura”. Conferencia inaugural del Segundo Congreso Internacional de Didácticas Específicas (pp. 1-12). Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Conferencia_YC_30-09-2010_esp.pdf

Díaz Barriga, Á. (Ed.). (1993). El examen: Textos para su historia y debate. México: UNAM. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Foucault_Unidad_3.pdf

Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. En P, Ernest (Ed.), Mathematics teaching: Tstate of the art (pp. 249-254). London, Inglaterra: Falmer Press. Recuperado de http://webdoc.sub.gwdg.de/edoc/e/pome/impact.htm

Gascón, J. (2001). Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas sobre las prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 4(2), 129-159. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/335/33540202.pdf

Goold, E. (2012). The role of mathematics in engineering practice and in the formation of engineers (Tesis doctoral, National University of Ireland Maynooth). Recuperado de http://mural.maynoothuniversity.ie/4766/1/PhD%20THESIS%20-%20VOLUME%201-%20Eileen%20Goold.pdf

Jarero Kumul, M., Aparicio Landa, E. y Sosa Moguel, L. (2013). Pruebas escritas como estrategia de evaluación de aprendizajes matemáticos: Un estudio de caso a nivel superior. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(2), 213-243. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v16n2/v16n2a4.pdf

Ímaz, C. y Moreno-Armella, L. (2014). Cálculo: Su evolución y enseñanza (2da edic). Editorial Trillas, México.

Morgan, C. (2000). Discourses of Assessment--Discourses of Mathematics. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED472098.pdf

Pellegrino, J. W. (2014). Assessment as a positive influence on 21st century teaching and learning: A systems approach to progress. Psicología Educativa, 20(2), 65-77. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.11.002

Rodríguez, O., Salguero, B., Palomino, E., Caicedo, R. y García, G. (2018). Marco teórico de la prueba de matemáticas. Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Rojas, B. M. y González, D. C. (2009). Rendimiento y calificación, dos aspectos problemáticos de la evaluación en la universidad. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1-21. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1942/194215432006.pdf

Salguero, B., Palomino, E., Rodríguez, O., Caicedo, R. y García, G. (2018). Una caracterización de la evaluación de las competencias matemáticas en los cursos de transición en la educación superior. En C. S., Cadena, C. A., Roldán, J.D.A., González, D.O., Rodríguez y D. C. J. Ruano, Evaluación de aula, evaluación estandarizadas y emergencia de sistemas de evaluación de aprendizajes (pp. 107-118). Cali, Colombia: Editorial Bonaventuriana.

Serrano, L. (2013). La modelización matemática en los estudios universitarios de economía y empresa: Análisis ecológico y propuesta didáctica (Tesis doctoral, Universitat Ramon Llull, Barcelona). Recuperado de https://www.mdx.cat/handle/10503/30517

Taras, M. (2005). Assessment–summative and formative–some theoretical reflections. British Journal of Educational Studies, 53(4), 466-478. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.468.8395&rep=rep1&type=pdf

Thompson, D. R., Burton, M., Cusi, A. y Wright, D. (2018). Formative Assessment: A Critical Component in the Teaching-Learning Process. En D. R. Thompson, M. Burton, A. Cusi, D. Wright (Eds.), Classroom Assessment in Mathematics (pp. 3-8). Cham: Springer. Recuperado de https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-73748-5_1

Universidad Autónoma de Occidente. Vicerrectoría Académica (2012). El cubo del aprendizaje: Una caja de herramientas para el oficio. Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Published

2020-01-31

How to Cite

College mathematics assessment practices: Tensions and challenges in their conceptual network. (2020). Uniciencia, 34(1), 246-262. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.14

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

College mathematics assessment practices: Tensions and challenges in their conceptual network. (2020). Uniciencia, 34(1), 246-262. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.14

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>