College student dropout: cohort study about possible causes
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.35-1.2Keywords:
dropout, factorial analysis, higher educationAbstract
The main objective of this research was to find the reasons why first-year students drop out, particularly from Universidad Nacional in Costa Rica. An exploratory, non-experimental and correlational quantitative approach was used. Participants, including 158 students from the 2014 cohort who did not enrollment during the first cycle of 2015, were given a 25 item-questionnaire. Using an exploratory factor analysis, university dropout variables were associated to the following factors (1) academic and student environment, such as grades; (2) motivational, mainly related to mood, length of the program, and lack of orientation, among others; (3) family economic, associated with lack of scholarships, family problems, or change in marital status; and (4) vocational, such as lack of interest and perceiving the program selected as first choice as being of little use. In addition, dropout was higher in stratum 3 students, that is, those from schools with lower educational opportunities and more vulnerable social groups.
References
Abarca, A. y Sánchez, M. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44759911.pdf
Álvarez, E. C.; Zaragoza, M. C.; Blanch, T. A.; Mayayo, E. L. y Romaní, J. R. (2018). Condicionantes del éxito y fracaso escolar en contextos de bajo nivel socioeconómico. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(1), 75-94. Doi: https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2201875944
Barragán, P. y González, L. (2017). Acercamiento a la deserción estudiantil desde la integración social y académica. Revista de la educación superior, 46(183), 63-86. Doi: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.05.004
Braxton, J. M.; Milem, J. F. y Sullivan, A. S. (2000). The influence of active learning on the college student departure process: Toward a revision of Tinto’s theory. The Journal of Higher Education, 71(5), 569-590. Doi: https://doi.org/10.1080/00221546.2000.11778853
Brenes, M. (2005). Deserción y repitencia en la educación superior universitaria de Costa Rica. Consejo Nacional de Rectores, Oficina de Planificación de la Educación Superior. Recuperado de https://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/assets/preliminares-capitulo-1-ee6-en-baja.pdf
Carvajal, P. y Trejos, A. (2016). Revisión de estudios sobre deserción estudiantil en educación superior en Latinoamérica bajo la perspectiva de Pierre Bourdieu. Documento presentado en la Memoria de la V Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono de la Educación Superior (CLABES). Congreso llevado a cabo en Quito, Ecuador. Recuperado de http://www.revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1324
Castaño, E.; Gallón, S.; Gómez, K. y Vásquez, J. (2008). Análisis de los factores asociados a la deserción estudiantil en la Educación Superior: un estudio de caso. Revista de Educación, 345, 255-280. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re345/re345_11.pdf
Castejón, Á.; Ruiz, M. A. y Arriaga, J. (2016). Factores/perfiles de los motivos de abandono universitario en la universidad politécnica de Madrid. Congresos CLABES. Recuperado de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1122
Chiroleu, A. (2018). Democratización y masificación universitaria: una mirada sobre desigualdades y políticas públicas en el centenario de la Reforma de 1918. Integración y Conocimiento, 7(1), 68-85. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/20107
Choi, Y. (2018). Student Employment and Persistence: Evidence of Effect Heterogeneity of Student Employment on College Dropout. Research in Higher Education, 59(1), 88-107. Doi: https://doi.org/10.1007/s11162-017-9458-y
D’ancona, C. (2001). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Estévez, J. A.; Castro-Martínez, J. y Rodríguez-Granobles, H. (2015). La educación virtual en Colombia: exposición de modelos de deserción. Apertura, 7(1), 1-10. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/583/406
Flores, E.; Bahamondes, V.; Maureira, F. y González, P. (2019). Motivos de deserción universitaria de estudiantes de educación física de Chile. EmásF: revista digital de educación física, (57), 14-23. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6860150
Fishbein, M. y Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. Recuperado de https://people.umass.edu/aizen/f&a1975.html
García de Fanelli, A. M. (2017). Políticas públicas ante la masificación de la educación universitaria: El reto de elevar la graduación, garantizando la inclusión y la calidad. Recuperado de http://repositorio.cedes.org/handle/123456789/4506
Ghignoni, E. (2017). Family background and university dropouts during the crisis: the case of Italy. Higher Education, 73(1), 127-151. Doi: https://doi.org/10.1007/s10734-016-0004-1
Guerrero, S. C. y Soto, D. E. (2019). La política educativa en torno a la masificación de la educación superior y su relación con el abandono universitario en Colombia. Revista historia de la educación latinoamericana, 21(32). Doi: https://doi.org/10.19053/01227238.920
Guzmán, Y. D.; Ramos, E. y Guzmán, A. (2018). Prototipo de minería de datos en la detección oportuna de estudiantes en riesgo de abandono escolar GUIA (Gestión Universitaria Integral del Abandono). Pistas Educativas, 39(129), 64-79. Recuperado de http://itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/pistas/article/view/1562
Himmel, E. (2002). Modelo de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la Educación, (17), 91-108. Doi: http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n17.409
Hair, J. F.; Black, W. C.; Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2013). Multivariate Data Analysis. Inglaterra: Pearson Education Limited.
Jiménez, W. y Gaete, M. (2013). Estudio de la exclusión educativa y abandono en la enseñanza secundaria en algunas instituciones públicas de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(1), 105-128. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.6
Jorquera, Ó.; Farías, J. y González, P. (2018). ¿Cuáles son los factores asociados al abandono de los estudiantes de programas de equidad en Chile? El caso de una universidad tradicional. Congresos CLABES. Recuperado de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1941
Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. Newbury Park: Sage.
Lloret-Segura, S.; Ferreres-Traver, A.; Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). Exploratory item factor analysis: a practical guide revised and updated. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Mabel, Z. y Britton, T. A. (2018). Leaving late: Understanding the extent and predictors of college late departure. Social Science Research, 69, 34-51. Doi: 10.1016/j.ssresearch.2017.10.001
Osborne, J. W. (2014). Best Practices in Exploratory Factor Analysis. Scotts Valley, CA: CreateSpace Independent Publishing.
Páramo, G. y Correa Maya, C. (2012). Deserción estudiantil universitaria. Conceptualización. Revista Universidad EAFIT, 35(114), 65-78. Recuperado de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/1075
Proyecto ALFA-GUIA. (2013). Marco Conceptual sobre el Abandono. Recuperado de https://documentop.com/marco-conceptual-abandono-proyecto-alfa-guia_59fbf0b21723dda8a11794fa.html
Ramírez, C. (2013). Deserción del estudiantado de la carrera de Psicología de la Universidad Nacional, durante el período 2007 al 2011 y análisis de factores que inciden en esa deserción, como sustento para el diseño de una propuesta de mejoramiento. (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Rodríguez, M. y Zamora, J. (2014a). Análisis de la deserción en la Universidad Nacional desde una perspectiva longitudinal. Ponencia preparada para el Quinto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación. Doi: http://hdl.handle.net/20.500.12337/829
Rodríguez, M. y Zamora, J. (2014b). Operacionalización de la permanencia estudiantil en las carreras de pregrado y grado de la Universidad Nacional. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Ponencia preparada para el Quinto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación. Doi: http://hdl.handle.net/20.500.12337/828
Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1(1), 64-85. Doi: https://doi.org/10.1007/BF02214313
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of educational research, 45(1), 89-125. Doi: https://doi.org/10.3102/00346543045001089
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de educación superior, 71(18), 1-9. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf
Villalobos, L. R. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José, Costa Rica: EUNED.
Zamora-Araya, J. A. y Villalobos-Madrigal, F. J. (2018). Factors associated with dropping out of the program for bachelor’s and Licentiate’s Degrees in Mathematics Teaching at the Universidad Nacional de Costa Rica (UNA): Evidence from the 2016 Student Cohort. Uniciencia, 32(2), 111-126. Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.32-2.8
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)