Mathematical knowledge of elementary education student teachers: variable analysis
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.35-1.8Keywords:
Arithmetic, geometry, teachers in training, elementary education, reasoning, TIMSS, Mathematics education, Mathematical knowledgeAbstract
The paper studies the knowledge elementary school student teachers have regarding numbers and geometry. This research study is quantitative and used descriptive and inferential statistical techniques. A total of 20 released questions were selected from the TIMSS test and applied to 97 first-year students in an Elementary Education program. Results were presented in two different sections. The first section shows that those who come from a Bachelor's Degree in Science and have received mathematics in the last two years obtained higher scores (p < 0.05). The second section indicates that students obtain higher scores in the number content domain and the knowing cognitive domain (p < 0.05). The study will strengthen the weaknesses presented by the groups of students when redesigning the Teaching and Learning Mathematics course.
References
Alguacil, M., Boqué, M. y Pañellas, M. (2016). Dificultades en conceptos matemáticos básicos de los estudiantes para maestro. International Journal of Developmental and Educational Psychology (Revista INFAD de Psicología), 1(1), 419-430. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.162
Alpízar-Vargas, M., & Alfaro-Arce, A. (2019). College education of elementary school teachers: the case of mathematics. Uniciencia, 33(2), 110-154. doi: https://doi.org/10.15359/ru.33-2.8
Ball, D., Lubienski, S., & Mewborn, D. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical knowledge. Handbook of research on teaching, 4, 433-456.
Bocco, M. y Canter, C. (2010). Errores en geometría: Clasificación e incidencia en un curso preuniversitario. Revista Iberoamericana de Educación, 53(2), 1-13. https://doi.org/10.35362/rie5321742
Castro, A., Gorgorió, N. y Prat, N. (2015). Investigación en Educación Matemática XIX. En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (Eds.), Conocimiento matemático fundamental en el Grado de Educación Primaria: Sistema de numeración decimal y valor posicional (221-228). SEIEM.
Flores, A. R., Alfaro, M. P., González, J. E. y Rojas, N. (2018). El conocimiento especializado de un profesor de matemáticas: Un estudio de caso sobre la enseñanza de los conceptos básicos de función. Uniciencia, 32(1), 89-107. doi: 10.15359/ru.32-1.6
Giaconi, V., Perdomo-Díaz, J., Cerda, G. y Saadati, F. (2018). Prácticas docentes, autoeficacia y valor en relación con la resolución de problemas de matemáticas: diseño y validación de un cuestionario. Enseñanza de las ciencias, 36(3), 99-120. doi: 10.5565/rev/ensciencias.2351
Gutiérrez, A., Gómez, P. y Rico, L. (2016). Conocimiento matemático sobre números y operaciones de los estudiantes de Magisterio. Educación XXI, 19(1), 135-158. https://doi.org/10.5944/educxx1.15581
Haciomeroglu, G. (2006). Prospective secondary teachers’ subject matter knowledge and pedagogical content knowledge of the concept of function [Tesis doctoral. The Florida State University College of Education].
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación (4.ºed). McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE). (2012). TIMSS 2011. Preguntas liberadas de matemáticas-8º grado. https://bit.ly/2FpHjmt
Ma, L. (2010). Conocimiento y enseñanza de las matemáticas elementales: la comprensión de las matemáticas fundamentales que tienen los profesores en China y los EE.UU. Academia Chilena de Ciencias.
Mahler, D., Großschedl, J., Harms, U. (2017). Using doubly latent multilevel analysis to elucidate relationships between science teachers’ professional knowledge and students’ performance. International Journal of Science Education, 39(2), 213-237. doi: 10.1080/09500693.2016.1276641
Martín del Pozo, R., Fernández, P., González, M. & de Juana, A. (2013). El dominio de los contenidos escolares: Competencia profesional y formación inicial de maestros. Revista de Educación, 360, 363‐287.
Martín, M. y Puertas, R. (2018). Comparativa de la eficiencia educativa de Europa y Asia: TIMMS 2015=Comparison of educational efficiency in Europe and Asia: TIMMS 2015. Revista de Educación, 380, 45-74.
Muñoz, G., Rodríguez, P. y Luque, M. (2019). La formación inicial del profesorado de educación secundaria en España: Perfil y motivaciones del futuro docente. Educación XX1, 22(1), 71-92. doi: 10.5944/educxx1.20007
Nortes, A. y Martínez, R. (1992). Aptitud, actitud y rendimiento en matemáticas: Un estudio en primero de magisterio. Suma, 10, 36-40.
Nortes, R. y Nortes, A. (2017b). ¿Aritmética elemental o geometría elemental? Un estudio en futuros maestros. Educatio Siglo XXI, 35(2), 209-228. doi: 10.6018/j/298581
Nortes, R. y Nortes, A. (2017c). Matemáticas escolares en futuros maestros: Un estudio necesario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 368-386.
Nortes, R. y Nortes, A. (2018). Conocimientos matemáticos de futuros maestros en resolución de problemas de 6. º de primaria. Educatio Siglo XXI, 36(3), 201-230. https://doi.org/10.6018/j/349971
Nortes, R. y Nortes, A. (2017a). Competencia matemática, actitud y ansiedad hacia las matemáticas en futuros maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 145‐160. doi: 10.6018/reifop.20.3.290841
Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods (3rd ed.). Sage.
Ruiz de Gauna, J., García, J. y Sarasua, J. (2013). Perspectivas de los alumnos de Grado de Educación Primaria sobre las matemáticas y su enseñanza. Números, 82, 5-15.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Torregrosa, G., Quesada, H. y Penalva, M. C. (2010). Razonamiento configural como coordinación de procesos de visualización. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 327-340. doi: 10.5565/rev/ec/v28n3.187
Turnuklu, E. & Yesildere, S. (2007). The Pedagogical Content Knowledge in Mathematics: Pre-Service Primary Mathematics Teachers' Perspectives in Turkey. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 1, 1-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)