Structural sense of first-year university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.35-1.10

Keywords:

structural sense, mathematics education, first-year college students, general mathematics, college mathematics, algebra, factoring, algebraic expressions

Abstract

This paper aimed to analyze, from a structural sense, the answers given by newly admitted university students to questions, in which either direct factorization or some type of factorization was required to continue with the exercise as part of the first test of an introductory college math course. This qualitative research had a descriptive and exploratory approach with a content analysis design. The study was conducted in 2019 and the sample included first-year university students from two groups from the General Mathematics courses at Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Results show that students can recognize a familiar structure in its simplest form in expressions that involve a common factor, but not when they have to choose appropriate manipulations to make the best use of a structure in expressions involving two or more different methods of factoring. It is concluded that their lack of structural sense is what generates errors in the factorization procedures.  This suggests that student training is insufficient, which generates an alert since it is prior knowledge that is fundamental to successfully advance in later contents such as operations with algebraic fractions.

References

Backhoff, E. y Tirado, F. (1993). Habilidades y conocimientos básicos del estudiante universitario: Hacia los estándares nacionales. Revista de la Educación Superior, 22(88), 45-65. D.F, México.

Bolaños, H. (2021). Errores en la comprensión del significado de las letras algebraicas en estudiantado universitario. Uniciencia, 35(1) (en prensa). doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.1

Castillo, M., Gamboa, R., & Hidalgo Mora, R. (2018). Concordancia entre los cursos iniciales de matemática a nivel universitario y el programa de estudios preuniversitario: Una mirada desde los contenidos y el rendimiento académico universitario. Uniciencia, 32(2), 20-41. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.32-2.2

Castillo, M., Gamboa, R., & Hidalgo, R. (2020). Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso universitario de matemáticas. Uniciencia, 34(1), 219-245. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.34-1.13

Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. En A. Estepa, A. Contreras, J. Deulofeu, M. Penalva, F. García y L. Ordóñez (Eds.), Investigación en educación matemática XVI ,75 - 94. SEIEM.

Castro, E., Cañadas, M. C. y del Río, A. (2018). La estructura en la base del conocimiento aritmético y algebraico [Documento no publicado]. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada, España.

Comisión Cursos de Servicio. (2019). Estadísticas del curso MAT001. Escuela de Matemática, Universidad Nacional.

García, J. (2016) Errores y dificultades de estudiantes de primer curso universitario en la resolución de tareas algebraicas [Tesis doctoral. Universidad de Granada, España].

García, J., Segovia, I., y Lupiáñez, J. (2014). El uso de las letras como fuente de errores de estudiantes universitarios en la resolución tareas algebraicas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28(50), 1545-1566. https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a26

Hoch, M. (2003). Structure sense. En M. A. Mariotti (Ed.), Proceedings of the 3rdConference for European Research in Mathematics Education (CD). Bellaria, Italia:CERME.

Hoch, M. y Dreyfus, T. (2004). Structure sense in high school algebra: The effect of brackets. En M. J. Høines y A. B. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28thConference of the International Group for the Psychology of MathematicsEducation, 3, 49-56. Bergen University College, Noruega.

Hoch, M. y Dreyfus, T. (2006). Structure sense versus manipulation skills: an unexpected result. En J. Novotná, H. Moraová, M. Krátkáy N. Stehlíková (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 305–312.Faculty of Education, Charles University, Prague, Czech Republic.

Küchemann, D. E. (1981). Algebra. En K. M. Hart (Ed.), Children’s understanding of mathematics: 11-16, 02–119. John Murray.

Linchevski, L. y Livneh, D. (1999). Structure sense: The relationship between algebraic and numerical contexts. Educational Studies in Mathematics, 40(2), 173-196. https://doi.org/10.1023/A:1003606308064

Livneh, D. & Linchevski, L. (2007). Algebrification of arithmetic: Developing algebraic structure sense in the context of arithmetic. En J. Woo, H. Lew, K. Park y D. Seo (Eds.), Proceedings of the 31st Conference of the International Group of the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 217-225). The Korea Society of Educational Studies in Mathematics.

Ministerio de Educación Pública. (2012). Programas de Estudio de Matemáticas. I y II Ciclo de la Educación Primaria, III Ciclo de la Educación General Básica y Educación Diversificada. San José, Costa Rica.

Nataraj, M., Thomas, Mike (2016). Teaching and Learning Middle School Algebra: Valuable Lessons from the History of Mathematics. En S. Stewart (Ed.), And the rest is just algebra, 131-154. Department of Mathematics, University of Oklahoma, USA. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45053-7_8

Novotná, J. y Hoch, M. (2008). How Structure sense for algebraic expression or equations is related to structure sense for abstract algebra. MathematicsEducationResearchJournal, 20(2), 93-104. https://doi.org/10.1007/BF03217479

Novotná, J., Stehlíková, N. y Hoch, M. (2006). Structure sense for university algebra. En J. Novotná, H. Moraová, M. Krátkáy N. Stehlíková (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 249-256. Faculty of Education, Charles University, Prague, Czech Republic.

Rico, L. (2013). El método del análisis didáctico. Unión. Revista Iberoámerica de Educación Matemática, 33, 11-27.

Socas, M., Camacho, M., Palarea, M. y Hernández, J. (1996). Iniciación al álgebra. Editorial Síntesis.

Ursini, S. y Trigueros, M. (2006). ¿Mejora la comprensión del concepto de variable cuando los estudiantes cursan matemáticas avanzadas? Educación Matemática, 18(3), 5-38. http://funes.uniandes.edu.co/13136/1/Ursini2006Mejora.pdf

Usiskin, Z. (1988). Conceptions of school algebra and uses of variables. En A. Coxford (Ed.), The Ideas of Algebra K–12, 8-19. NCTM.

Vega, D. (2010). Sentido estructural manifestado por alumnos de 1º de bachillerato en tareas que involucran igualdades notables [Tesis de maestría. Universidad de Granada, España].

Vega, D. (2013). Perfiles de alumnos de educación secundaria relacionados con el sentido estructural manifestado en experiencias con expresiones algebraicas [Tesis doctoral. Universidad de Granada, España].

Published

2021-01-31

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>