Technical skills in the professional practice of engineering in Costa Rica: A neuro correlation analysis
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.36-1.32Keywords:
Engineering, Neuro-conduct, Profession, Technical Skills, Correlations, Neuro-inductiveAbstract
The study is aimed at defining the correlations and affectation that the demographic variables of gender, age, and educational level have in the technical skills for engineering. The paper analyzes crossover data of a field study applied to a random probability sample of active engineers in Costa Rica. The theoretical bases needed for understanding the neurobehavioral factors to approach a given technical skill are defined and analyzed in an applicative manner based on crossed results and linked to the demographic variables of interest in the study subjects. To conclude, the paper studies multiple statistical correlations in terms of skills and demographic elements of interest such as educational level and age. Worth mentioning are the direct influences that age and educational level have on technical skills, with average coefficients amounting to 5.01% and 3.45%, respectively. In addition, an opposite correlation is observed in terms of skills such as mathematics and programming. A relationship of interest is established, in which technical skills seem to be directly related to the independent variables.
References
Alcaraz, V. (2001). Estructura y función del sistema nervioso: recepción sensorial y estados del organismo. México: Editorial el Manual Moderno.
Alonso, D., & Fuentes, L. J. (2001). Mecanismos cerebrales del pensamiento matemático. España: Universidad de Almería. Revista de Neurología, 33(6), 568-576. https://doi.org/10.33588/rn.3306.2001120
Alvarado, J., & Santiesteban, C. (2011). La validez en la medición psicológica. UNED Publicaciones.
Anderson, J. (2008). Redes neurales. Alfaomega.
Anderson, D., Sweeney, D., & Williams, T. (2008). Estadística para administración y economía. Cengage Learning.
Bermejo, P., & Izquierdo, R. (2013). Tu dinero y tu cerebro. Por qué tomamos decisiones erróneas y cómo evitarlo según la neuroeconomía. Conecta.
Bermúdez, J., Pérez, A., Ruiz, J., Suarez, P., & Rueda, B. (2012). Psicología de la personalidad. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Braidot, N. (2009). Neuromarketing. ¿Por qué tus clientes se acuestan con otro si dicen que les gustas tú? Gestión 2000.
Cárdenas, O. (2013). Biología celular y humana. Ecoe Ediciones.
Cardinali, D. (2007). Neurociencia aplicada. Sus fundamentos. Editorial Médica Panamericana.
De la Serna, J. (2017). Diferencias hombre mujer. Descubre los últimos hallazgos científicos sobre las diferencias entre mujeres y hombres. Tektime.
Díaz, A. (2009). Diseño estadístico de experimentos. Editorial Universidad de Antioquia.
Flores, J. & Ostrosky-Solís, F. (2008). Neuropsicología de lóbulos frontales, funciones ejecutivas y conducta humana. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8, 47-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3987468
Flores, J. (2006). Neuropsicología de los lóbulos frontales. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Galera, E. (2015). Relación entre inteligencias múltiples, creatividad y rendimiento académico en matemáticas. AntropiQa.
García, E. (2014). Neuropsicología del comportamiento moral. Neuronas espejo, funciones ejecutivas y ética universal. Departamento de Sicología Básica Procesos Cognitivos. Facultad de Filosofía. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/24847/1/Neuropsicolog%C3%ADa%20del%20comportamiento%20moral.pdf
Greenfield, S. (2012). El poder del cerebro. Cómo funcional y que puede hacer la mente humana. Crítica
González, O., & Villamil, M. (2013). Introducción a la ingeniería. Una perspectiva desde el currículo en la formación del ingeniero. Ediciones Ecoe.
Hernández, M. (2002). Motivación animal y humana. Editorial el Manual Moderno.
Hitt, M., Black, S., & Porter, L. (2006). Administración. Pearson.
Izquierdo, A. (2005). Psicología del desarrollo de la edad adulta. Teorías y contextos. Universidad Complutense de Madrid. Revisar Complutense de Educación, 16(2), 601-619. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832315005.pdf
Jensen, E. (2004). El cerebro y el aprendizaje. Narcea de Ediciones.
Kolb, B. & Whishaw, I. (2008). Neuropsicología humana. Editorial Médica Panamericana.
Levin, R., & Rubin, D. (2004). Estadística para administración y economía. Pearson Education.
Mateu, G., Monzani, L., & Muñoz, R. (2017). El papel del cerebro en las decisiones financieras. Una visión del campo de la neuroeconomía. Univeristat de Valencia. https://metode.es/revistas-metode/document-revistes/paper-cervell-decisions-financeres.html
Moncada, J. (2005). Estadística para las ciencias del movimiento humano. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Morales, P. (2006). Medición de actitudes en psicología y educación. Construcción de escalas y problemas metodológicos. Universidad Pontificia Comillas de Madrid.
Morris, C., Maisto, A. & Ortiz, M. (2005). Introducción a la psicología. Pearson.
Muñoz, E., Blázquez, J., Galpalsoro, N., González, B., Lubrini, G., Periañez, J., Ríos, M., Sánchez, I., Tirapu, J., & Cardoso, A. (2009). Estimulación cognitiva y rehabilitación neursopsicológica. Editorial UOC.
Navarro, J. (2011). Epistemología y metodología. Grupo editorial Patria.
Ortiz, E., & López, J. (2019). Neuroeconomía. Neurocienca, psicología y economía. Tres disciplinas en colaboración. EMSE.
Ortuño, F. (2010). Lecciones de psiquiatría. Editorial Panamericana S.A.
Pérez-Llantada, M. (2005). Evaluación de programas en psicología aplicada. 2. Dykinson.
Redolar, D. (2008). Cerebro y adicción. Editorial UOC.
Renvoisé, P., & Morin, C. (2006). Neuromarketing. El nervio de la venta. UOC.
Suarez, C., Gil-Carsedo, L., Marco, J., Medina, J., Ortega, P., & Trinidad, J. (2007). Tratado de otorrinilaringología y cirugía de cabeza y cuello. Editorial Médica Panamericana.
Tovar, R. (2012). Habilidades gerenciales. Desarrollo de destrezas, competencias y actitud. Ecoe Ediciones.
Webb, W. & Addler, R. (2010). Neurología para el logopeda. Elsevier, S.L.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)