Implementation of the Mathematics curriculum in elementary school from the teacher’s perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.36-1.11

Keywords:

methodology, evaluation, mathematics, elementary education, study programs, teacher

Abstract

The objective of this paper is to analyze, from the perspectives of elementary school teachers, the processes they carry out in their classrooms in terms of methodologies and evaluations used in the development of programs for the study of mathematics. A mixed approach was used in the study, which was based on a sequential design. Non-probabilistic sampling was used for convenience. In the first phase of the research, 117 elementary school teachers from schools in Costa Rica were surveyed. In the second phase, interviews were conducted with three teachers. A questionnaire was used to collect data, and semi-structured interviews were also carried out. The results obtained show that implementation of the Mathematics curriculum led to methodological changes and adjustments in the process of evaluation among the teaching staff, but also created problems. In general, the blackboard was the most used resource, but the use of additional tools has diversified. There is little use of technology and discussion of the history of mathematics as teaching resources. Knowledge of the curriculum is not adequate; priority is given to content, rather than to the development of skills. The teaching staff has difficulty in planning and developing problem-solving activities. Teachers should participate in continuous training processes in areas including mathematical knowledge, methodological and evaluation strategies, use of technology, and problem solving.

References

Alfaro, A. & Alpízar, M. (2015). Docente de matemática: Perfil de salida de las universidades. Documento sin publicar del informe final del proyecto Hacia la utopía en la enseñanza de la Matemática en Educación Primaria, Escuela de Matemática, Universidad Nacional, Costa Rica.

Alfaro, A., Alpízar, M., Morales, Y., Ramírez, M. & Salas, O. (2013). La formación inicial y continua de docentes de Matemáticas en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 8, 131-179. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/12225

Alpízar, M., Barrantes, J., Bolaños, H., Céspedes, M., Delgado, E., Freer, D., Padilla, E. & Víquez Ortiz, M. (2012). Aspectos relevantes sobre la formación docente en I y II ciclos en los temas probabilidad y estadística. Revista Electrónica Educare, 16(2), 113-129. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3934

Alpízar-Vargas, M. & Alfaro-Arce, A. (2019). La formación universitaria de docentes de educación primaria: el caso de Matemáticas. Uniciencia, 33(2), 110-154. https://doi.org/10.15359/ru.33-2.8

Alpízar, M. & Alfaro, A. (2020). Percepción de un grupo de docentes de educación primaria acerca de la preparación recibida durante su formación universitaria en cuanto al tema de las matemáticas. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-31. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/39978/40773

Alvarado, M. & Vargas, M. (2020). Prácticas metodológicas y evaluativas empleadas por los docentes de primaria en un circuito de una Dirección Regional Educativa de Guanacaste, para la enseñanza de las Matemáticas y su relación con los lineamientos expuestos en los programas de estudios vigentes del Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. [Tesis de Licenciatura]. Escuela de Matemática, Universidad Nacional, Costa Rica.

Castro, J. (2009). El maestro de educación primaria en la construcción de conceptos matemáticos. Memoria del X Congreso Nacional de Investigación Educativa, 1-12. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_05/ponencias/0383-F.pdf

Chaves, E., Alfaro, A. & Alpízar. M. (2015a). Percepción de los docentes de primaria, en ejercicio, acerca de las Matemáticas y su enseñanza en relación con los programas oficiales del MEP. Documento sin publicar del informe final del proyecto Hacia la utopía en la enseñanza de la Matemática en Educación Primaria, Escuela de Matemática, Universidad Nacional, Costa Rica.

Chaves, E., Alfaro, A. & Alpízar. M. (2015b). Informe final del proyecto Hacia la utopía en la enseñanza de la Matemática en Educación Primaria. Escuela de Matemática, Universidad Nacional, Costa Rica.

Gaete, M. & Jiménez, W. (2011). Carencias en la formación inicial y continua de los docentes y bajo rendimiento escolar en matemática en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 6(9), 93-117. http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/viewFile/6962/6648

Godino, J., Batanero, C. & Font, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/1_Fundamentos.pdf

Gonzaga, W. (2005). Las estrategias didácticas en la formación de docentes de educación primaria. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44750103

Hernández, R., Fernández C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed). Mc-Graw Hill, México D.F.: México.

McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid, España: Pearson Educación, S.A.

Ministerio de Educación Pública (2012). Programas de estudio de Matemáticas. San José, Costa Rica.

Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Rodríguez, R. (2010). Habilidades docentes para la enseñanza de las matemáticas a nivel primaria bajo el enfoque por competencias. Boletín Electrónico de Investigación de la Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C., 6(2), 337-345.

Ruiz, A. (2013). Reforma de la Educación Matemática en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 8. http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/issue/view/1186

Silva, M. (2008). La innovación en la enseñanza de las matemáticas en primaria: el modelo de matemáticas constructivas. Universidad Iberoamericana, México. https://docplayer.es/18949491-La-innovacion-en-la-ensenanza-de-las-matematicas-en-primaria-el-modelo-de-matematicas-constructivas.html

Published

2022-01-31

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)