Norms that regulate the management of virtual mathematics classes in the COVID-19 context
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.35-2.21Keywords:
Virtual classes, Class management, Ontosemiotic Approach, Geometry, Circumference, standardsAbstract
The standards regulating class management and learning negotiation is a topic of interest to the mathematics education research community. In the context of virtuality as a result of the Covid-19 pandemic, it is necessary to study the type of standards emerging to regulate interactions in math classes. In this study, standards regulating online high school geometry classes are characterized. As a theoretical reference, the didactic analysis model proposed by the Ontosemiotic Approach (OSA) is considered, particularly the notions of mathematics teacher’ practices and the standard classification system. The research is developed under a qualitative-naturalistic paradigm in which researchers analyzed two classes on metric relationships in circumferences taught to Chilean third-year high school students (15-16 years). In conclusion, the standards regulating the interaction processes in an online classroom are characterized, and teachers’ adaptability is shown in an exceptional-virtual context, where standards are established and changed when necessary to guarantee the optimization of the students’ learning.
References
Aldázabal, O., Vértiz, R., Zorrilla, E., Aldázabal, L., & Guevara, M. (2021). Software geogebra en la mejora de capacidades resolutivas de problemas de figuras geométricas bidimensionales en universitarios. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1040. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1040
Aray, C., Párraga, O., & Chun, R. (2019). La falta de enseñanza de la geometría en el nivel medio y su repercusión en el nivel universitario: Análsis del proceso de nivelación de la universidad técnica de manabí. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 20-31. 10.33936/rehuso.v4i1.1622
Castro, W., Pino-Fan, L., Lugo-Armenta, J., Toro, J., & Retamal, S. (2020). A mathematics education research agenda in latin america motivated by coronavirus pandemic. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(12). https://doi.org/10.29333/ejmste/9277
Cea, F., García, R., Turra, H., Moya, B., Sanhueza, S., Moya, R., & Vidal, W. (2020, 08 de junio). Educación online de emergencia: hablando a pantallas en negro. Ciper Chile. https://www.ciperchile.cl/2020/06/08/educacion-online-de-emergencia-hablando-a-pantallas-en-negro/
D'Amore, B., Font, V., & Godino, J. (2007). La dimensión metadidáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática. Paradigma, 28(2), 49-77.
Font, V., Planas, N., & Godino, J. (2010). Modelo para el análisis didáctico en educación matemática. Infancia y Aprendizaje, 33(1), 89-105. https://doi.org/10.1174/021037010790317243
Font, V., & Rubio, N. (2014). Un modelo de análisis didáctico de procesos de instrucción matemática. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 7(1), 11-31.
Fregona, D. (2021). La noción de medio en la teoría de las situaciones didácticas: Una herramienta para analizar decisiones en las clases de matemática. Libros del Zorzal.
Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2007). Un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135. 10.1007/s11858-006-0004-1
Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 37-42.
Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2020). El enfoque ontosemiótico: implicaciones sobre el carácter prescriptivo de la didáctica. Revista Chilena de Educación Matemática, 12(2), 3-15. https://doi.org/10.46219/rechiem.v12i2.25
Godino, J., Font, V., Wilhelmi, M., & De Castro, C. (2009). Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico. Enseñanza de las Ciencias, 27(1), 59-76.
Godino, J., & Llinares, S. (2000). El interaccionismo simbólico en educación matemática. Educación Matemática, 12(1), 70-92.
Godoy, F., Varas, L., Martínez, M., Treviño, E., & Meyer, A. (2016). Pedagogical interactions and students perception at Chilean schools with improvement trajectories: an exploratory approach. Estudios Pedagógicos, 42(3), 149-169. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400008
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, 27 de marzo). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Ignacio, N., Nieto, L., & Barona, E. (2006). El papel de la afectividad en la resolución de problemas matemáticos. Revista de Educación, 340, 551-569.
Jiménez, A. (2019). La dinámica de la clase de matemáticas mediada por la comunicación. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 10(1), 121-134. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10016
Jiménez, A., & Gutiérrez, A. (2017). Realidades escolares en las clases de matemáticas. Educación Matemática, 29(3), 109-129. https://doi.org/10.24844/em2903.04
Ministerio de Educación. (2015). Bases curriculares 7° básico a 2° medio. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34949_Bases.pdf
Ministerio de Educación. (2019). Programa de estudio 3° medio: matemática. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-140137_programa.pdf
Ministerio de Educación. (2020). Priorización curricular: matemática 1° básico a 4° medio. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-177735_archivo_01.pdf
Molina, O. (2019). Sistemas de normas que influyen en el proceso de argumentación: un curso de geometría del espacio como escenario de investigación [Tesis Doctoral]. Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile.
Morales, L., García, O., Torres, A., & Lebrija, A. (2018). Habilidades cognitivas a través de la estrategia de aprendizaje cooperativo y perfeccionamiento epistemológico en matemática de estudiantes de primer año de universidad. Formación universitaria, 11(2), 45-56. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200045
National of Council of Teacher of Mathematics. (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sociedad Andaluza de Educación Matemática. Original en inglés, 2000.
Paz, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Mcgraw Hill.
Pino-Fan, L., Assis, A., & Godino, J. (2015). Análisis del proceso de acoplamiento entre las facetas epistémica y cognitiva del conocimiento matemático en el contexto de una tarea exploratorio-investigativa sobre patrones. Educación Matemática, 27(1), 37-64.
Ugalde, N., & Balbastre, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: Buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de ciencias económicas, 31(2), 179-187.
Voigt, J. (1994). Negotiation of mathematical meaning and learning mathematics. Educational Studies in Mathematics, 26, 275–298, https://doi.org/10.1007/BF01273665
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)