Criteria guiding mathematics professors practice in engineering basic science courses
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.36-1.5Keywords:
Didactical suitability criteria, derivatives, mathematics teaching, engineering, reflection on practiceAbstract
The study aims to infer the criteria that guide the practice of professors to explain mathematics, specifically derivatives, in a basic science course in the engineering program. This qualitative research of a multiple case study seeks to understand the teaching of differential calculus through the analysis of the practices of a group of seven professors, and the reflection on these practices when they implement their classes in engineering faculties of public and private universities in Lima, Peru. Each professor’s class was recorded. The criteria they follow to design and implement the classes were inferred, taking the didactic suitability criteria as a reference, which were also used to design the semi-structured interview questionnaire. Triangulation was done between what professors say and what they have been observed to do. It was noted that mathematics professors in engineering programs are completely conditioned by the subject syllabus when developing their derivative classes, as well as by the means and teaching resources and the availability of time for their differential calculus classes. Therefore, it is concluded that the priority criterion of the group of participating professors is meeting the curriculum in the time scheduled. On the other hand, they give more importance to adequately managing group interaction than teaching quality mathematics to be learned in a significant manner by students.
References
Arana-Pedraza, R. A., Ibarra, S., & Font, V. (2020). Conocimientos y competencias didáctico-matemáticas del profesor de matemáticas en ingeniería: Un primer acercamiento. En Y. Morales-López y A. Ruiz, Educación matemática en las Américas 2019 (928-935). Comité Interamericano de Educación Matemática.
Artigue, M. (1995). La enseñanza de los principios del cálculo: Problemas epistemológicos, cognitivos y didácticos. En M. Artigue, R. Douady, L. Moreno y P. Gómez (Eds.). Ingeniería didáctica en la educación matemática. Grupo Editorial Iberoamérica.
Breda, A. (2020). Características del análisis didáctico realizado por profesores para justificar la mejora en la enseñanza de las matemáticas. Bolema, 34(66), 69-88. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a04.
Breda, A., Font, V., & Pino-Fan, L. R. (2018). Criterios valorativos y normativos en la didáctica de las matemáticas: El caso del constructo idoneidad didáctica, Bolema, 32(60), 255-278. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v32n60a13.
Breda, A., Pino-Fan, L., & Font, V. (2017). Meta didactic-mathematical knowledge of teachers: criteria for the reflection and assessment on teaching practice. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 13(6), 1893-1918. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.01207a.
Breda, A., Hummes, V., da Silva, R. S., & Sánchez, A. (2021). El papel de la fase de observación de la implementación en la metodología estudio de clases. Bolema, 35(69), 263-288. https://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a13.
Burgos, M., Castillo, M. J., Beltrán-Pellicer, P., & Godino, J. D. (2020). Análisis didáctico de una lección sobre proporcionalidad en un libro de texto de primaria con herramientas del enfoque ontosemiótico. Bolema, 34(66), 40-68. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a03.
Camarena, P. (2013). A treinta años de la teoría educativa “Matemática en el contexto de las ciencias”. Innovación Educativa, 9(46), 17-44.
Capote, G., Rizo, N., & Bravo, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 21-28.
Carlos Guzmán, J. (2018). Buenas prácticas de enseñanza de los profesores de educación Superior. REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 16(2), 133-149. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.008.
Cooper, J., Levi Gamlieli, H., Koichu, B., Karsenty, R., & Pinto, A. (2020). Instructional innovation in mathematics courses for engineering programs – a case study. En M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Eds), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Khon Kaen, Thailand: PME.
Esqué, D., & Breda, A. (2021). Valoración y rediseño de una unidad sobre proporcionalidad utilizando la herramienta idoneidad didáctica. Uniciencia, 35(1), 38-54. https://doi.org/10.15359/ru.35-1.3.
Font, V. (2019). Dilemas sobre las matemáticas entendidas como una materia general (ciencia básica) para diferentes carreras (profesiones). En A. J. Arango, O. Sánchez, H. Vargas, M. X. Ariza, S. Díaz, S. & J. C. Canoles (Eds.), Memorias III Congreso ciencias básicas en un mundo globalizado. Investigación experimental y simulación matemática. Tunja, Colombia: Ediciones Usta-Universidad Santo Tomás.
Font, V., Planas, N., & Godino, J. D. (2010). Modelo para el análisis didáctico en educación matemática. Infancia y Aprendizaje, 33(1), 89-105.
García, J. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Educación, 37(1), 29-42.
Garcés, W. (2021). Análisis de las pautas que rigen la práctica del profesor en la enseñanza de derivadas en ciencias básicas en carreras de ingeniería. REDIMAT – Journal of Research in Mathematics Education (en prensa).
Garcés, W., Font, V., & Morales-Maure, L. (2021). Criteria that guide the Professor's practice to explain mathematics at basic sciences courses in engineering degrees in Peru. A case study. Acta Scientiae, 23(3), 1-33. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6389
Giacomone, B., Godino, J. D., & Beltrán-Pellicer, P. (2018). Developing the prospective mathematics teachers’ didactical suitability analysis competence. Educação e Pesquisa, 44, e172011. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844172011.
Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1), 127-135.
Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2019). The Onto-semiotic Approach: implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 37-42.
Gusmão, T. C. R. S., & Font, V. (2020). Ciclo de estudo e desenho de tarefas. Educação Matemática Pesquisa, 22(3), 666-697.
Juárez Ramírez, J. A., Chamoso Sánchez, J. M., & González Astudillo, M. T. (2020). Interacción en foros virtuales al integrar modelización matemática para formar ingenieros. Enseñanza de las Ciencias, 38(3), 161-178. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3041
Monforte, G. L. (2011). Debates sobre el papel de las matemáticas en la formación de los ingenieros civiles decimonónicos. In Técnica e ingeniería en España (pp. 255-298). De los lenguajes al patrimonio.
Morales-López, Y., & Font, V. (2019). Valoración realizada por una profesora de la idoneidad de su clase de matemáticas. Educaçao e Pesquisa, 45, e189468. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945189468.
Morales-Maure, L., Durán-González, R., Pérez-Maya, C., & Bustamante, M. (2019). Hallazgos en la formación de profesores para la enseñanza de la matemática desde la idoneidad didáctica. Experiencia en cinco regiones educativas de Panamá. Inclusiones, 6(2), 142-162.
Pepin, B., Gueudet, G., & Trouche, L. (2017). Refining teacher design capacity: Mathematics teachers’ interactions with digital curriculum resources. ZDM, 49(5), 799-812. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0870-8.
Pochulu, M., & Font, V. (2011). Análisis del funcionamiento de una clase de matemáticas no significativa. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 14(3), 361-394.
Rodríguez Gallegos, Ruth. (2017). Repensando la enseñanza de las matemáticas para futuros ingenieros: Actualidades y desafíos. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(15), 69-85. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v8i15.55.
Schön, D. (1983). The reflective practitioner. Basic Books.
Seckel, M. J., Breda, A., Sánchez, A., & Font, V. (2019). Criterios asumidos por profesores cuando argumentan sobre la creatividad matemática. Educação e Pesquisa, 45, e211926. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945211926.
Seckel, M., & Font, V. (2020). Competencia reflexiva en formadores del profesorado en matemáticas. Magis, 12(25), 127-144. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.crfp.
Sousa, J.R., Silva Gusmão, T.C.R., Font, V., & Lando, J.C. (2020). Task (Re)Design to Enhance the Didactic-Mathematical Knowledge of Teachers. Acta Scientiae, 22(4), 98-120. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5711
Vargas Muñoz, D. (2010). Evaluación de la calidad de los procesos de enseñanza-aprendizaje en las aulas de ingeniería de las universidades derivadas chilenas [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla, España.
https://idus.us.es/handle/11441/24043
Villanueva, I. Z. (2019). Sistema de tareas docente en el aprendizaje de la derivada en los estudiantes del primer año de la escuela profesional de ingeniería en telecomunicaciones, UNSA-2018 [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa, Perú. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/10328
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)