Skill development in mathematical work: the case of Lucas, a prospective mathematics teacher in training practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.37-1.10

Keywords:

Mathematical working space, initial teacher training, training practices, skill development, mathematics education, higher education, teaching and learning

Abstract

[Objetive] This study seeks to characterize the mathematical work that prospective mathematics teachers prioritize in their initial training practices, in particular in the final stage of these practices (professional practice), as shown in their teaching proposals related to the development of disciplinary (mathematical) skills established in the Chilean curriculum. [Methodology] This is a qualitative study which analyzes the implementation of an online class on position measurements (quartiles) and its corresponding planning. A content analysis of mathematical tasks studied in the class was carried out, focusing on their characteristics and the disciplinary skills specified in the planning stage. [Results] Results show that the mathematical work emphasized on these tasks addresses skills that are different from those which were planned. In addition, low levels of student participation in the on-line classes lead prospective teachers to solve the proposed tasks by themselves, hindering the development of the mathematical skills specified in the planning stage. [Conclusions] The mathematical work proposed in the selected tasks promotes use of semiotic representations and operational aspects of the quartiles, but remains unconnected to the development of disciplinary skills. Finally, the selection of tasks that engage students and allow development of planned skills by the prospective teacher are considered, taking into account the abilities that the teacher expects to develop during teaching, to motivate the observation of teachers’ training processes.

References

Burns, N. y Grove S. (2004). Investigación en enfermería. Madrid: Elsevier.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2000). The handbook of qualitative research. London: Sage.

Barber, M. y Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing schools systems come out on top. Mckinsy y Company.

Breda, A., Font, V. y Lima, V. M. (2016). Análise das Propostas de Inovação nos Trabalhos de Conclusão de Curso de um Programa de Mestrado Profissional em Matemática. AIEM. Avances de Investigación en Educación Matemática, 10, 53-72. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i10.137

Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques (Textes rassemblés et préparés par Balacheff N., Cooper M., Sutherland R., Warfield V.). La Pensée Sauvage. https://doi.org/10.7202/000137ar

Calderón, M. (2020). Desafíos para la enseñanza y el aprendizaje en las prácticas progresivas en la formación de profesores. Una aproximación cualitativa en una universidad chilena. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24(2), 202-222. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.14075

Centro de Estudios Mineduc. (2021). Efectos de la suspensión de clases presenciales en el contexto de pandemia por Covid-19. Evidencias, 82.

Cisternas, T. (2011). La investigación sobre formación docente en Chile. Territorios explorados e inexplorados. Calidad en la Educación, 35, 131-164. https://doi.org/10.4067/S0718-45652011000200005

Comisión Nacional de Acreditación. (2014). Criterios de Evaluación para Carreras y Programas de Pregrado. Santiago, CNA. https://www.cpeip.cl/formacion-inicial-docente/

Coyne, I. T. (1997). Sampling in Qualitative Research. Purposeful and Theoretical Sampling, Merging or Clear Boundaries? Journal of Advanced Nursing, 26, 623-630. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.t01-25-00999.x

Chico, J., Gamboa, M. y Henríquez, L. (2017). El desarrollo de habilidades en la resolución de problemas trigonométricos de los estudiantes de segundo ciclo de la enseñanza secundaria angoleña. Revista Pertinencia Académica, (4), 49-68.

De Oliveira, M. y Cerqueira, J. (2021). Habilidades Matemáticas na Base Nacional Comum Curricular: Vislumbrando Caminhos Analíticos. JIEEM, 14(1), 32-41. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2021v14n1p32-41

Gómez-Chacón, I. M., Kuzniak, A. y Vivier, L. (2016). El rol del profesor desde la perspectiva de los espacios de trabajo matemático. Bolema - Boletin de Educación Matemática, 30(54), 1-22. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n54a01

Grossman, P. (2011). Framework for teaching practice: a brief history of an idea. Teachers College Record, 113(12), 2836-2843. https://doi.org/10.1177/016146811111301205

Grossman, P., Compton, C, Igra, D., Ronfeldt, M., Shahan, E. y Williamson, P. (2009). Teaching practice: A cross-professional perspective. The Teachers College Record, 111(9), 2055-2100. https://doi.org/10.1177/016146810911100905

Henríquez-Rivas, C., Ponce, R., Carrillo, J., Climent, N. y Espinoza-Vásquez, G. (2021). Trabajo matemático de un profesor basado en tareas y ejemplos propuestos para la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 39(2), 123-142. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3210

Henríquez-Rivas, C. y Kuzniak, A. (2022). The Idoine or Suitable MWS as an Essential Transitional Stage between Personal and Reference Mathematical Work. In Kuzniak, A., Montoya Delgadillo, E. y Richard, P. (2022). Mathematical work in educational context: The perspective of the theory of mathematical working spaces. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90850-8_6

Heríquez-Rivas, C. y Verdugo-Hernández, P. (bajo revisión). Diseño de tareas en la formación inicial docente de matemáticas que involucran las representaciones de una función. Educación Matemática.

Jiménez, C., Martínez, Y., Rodríguez, N. y Padilla, G. (2014). Aprender a hacer: la importancia de las prácticas profesionales docentes. Educare, 18(61), 429-438. ISSN: 1316-4910.

Kuzniak, A. (2011). L’espace de travail mathématique et ses genèses. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 16, 9-24. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01060043

Kuzniak, A., Tanguay, D. y Elia, I. (2016). Mathematical Working Spaces in schooling: an introduction. ZDM - Mathematics Education, 48, 721-737. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0812-x

Kuzniak, A. y Richard, P. R. (2014). Spaces for Mathematical Work. Viewpoints and perspectives, RELIME, 17(4- I), 17-2. https://doi.org/10.12802/relime.13.1741b

Diario Oficial de la República de Chile. (2016). Ley 20.903 Sistema de Desarrollo Profesional Docente. Santiago, Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1087343

Ministerio de Educación de Chile (Mineduc). (2012). Estándares orientadores para carreras de Pedagogía en Educación Media. http://www.cpeip.cl/index2.php?id_seccion=4650y id_portal=41y id_contenido=24753

Ministerio de Educación de Chile. (2016a). Bases Curriculares 7° básico a 2° medio. Unidad de Currículum y Evaluación. https://media.mineduc.cl/

Ministerio de Educación de Chile. (2016b). Desarrollo de Habilidades: Aprender a pensar matemáticamente. En A. Pedreros Matta, Habilidad de Modelamiento Matemático (pp. 11-43). Santiago, Chile: MINEDUC.

Ministerio de Educación de Chile. (2019). Bases Curriculares 3º y 4º medio. Unidad de Currículum y Evaluación. https://media.mineduc.cl/

Ministerio de Educación de Chile. (2021). Estándares pedagógicos y disciplinarios para carreras de pedagogía en matemática. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas CPEIP.

Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, Ph. (ed.). (1996). Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies? Quelles compétences? Bruxelles: De Boeck.

Pino-Fan, L., Báez-Huaiquián, D., Molina-Cabero, J. y Hernández-Arredondo, E. (2020). Criterios utilizados por profesores de matemáticas para el planteamiento de problemas en el aula. UNICIENCIA, 34(2), 114-136. http://dx.doi.org/10.15359/ru.34-2.7

Pino-Fan, L. R., Castro, W. F. y Moll, V. F. A. (2022). Macro Tool to Characterize and Develop Key Competencies for the Mathematics Teacher’ Practice. International Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10301-6

Pino-Fan, L., Gusmán-Retamal, I., Larraín, M. y Vargas-Días, C. (2018). La formación inicial de profesores en Chile: ‘Voces’ de la comunidad chilena de investigación en educación matemática. Uniciencia, 32(1), 68-88. http://dx.doi.org/10.15359/ru.32-1.5

Pino-Fan, L. y Godino, J. D. (2015). Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del profesor. PARADIGMA, 36(1), 87-109. http://revistas.upel. edu.ve/index.php/paradigma/article/view/2662

Ramos, A., Herrera, J. y Ramírez, M. (2010). Desarrollo con habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: Un estudio de casos. Comunicar, (34), 201-209. España. https://doi.org/10.3916/c34-2010-03-20

Reed, S. K. (2007). Cognition. Theory and Applications. USA: Thomson Wadsworthn.

Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

Trelles, C., Toalongo, X. y Alsina, Á. (2022). Una actividad de modelización matemática en primaria con datos auténticos de la COVID-19. Enseñanza de las Ciencias, 40(2), 193-213. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3472

Verdugo-Hernández, P. (2018). Espacio de Trabajo Matemático del análisis: enseñanza de las sucesiones en los primeros años de universidad [tesis doctoral]. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications. Design and methods (6th ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications INC.

Zeichner, K. (2010). Rethinking the connections between campus courses and field experiencies in college-and university-based teacher education. Journal of Teacher Education, 61(1), 89-99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671

Zurita, M. (2020). El aprendizaje cooperativo y el desarrollo de las habilidades cognitivas. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 51-74. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1226

Published

2023-06-01

How to Cite

Skill development in mathematical work: the case of Lucas, a prospective mathematics teacher in training practice. (2023). Uniciencia, 37(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ru.37-1.10

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Skill development in mathematical work: the case of Lucas, a prospective mathematics teacher in training practice. (2023). Uniciencia, 37(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ru.37-1.10

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 53 54 55 56 57 58