Diagnostic evaluation of Mathematics for the fourth grade in a Costa Rican private educational institution within the framework of curricular reform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.37-1.20

Keywords:

Primary teachers, mathematics teaching, primary education, study plan, diagnostic evaluation

Abstract

[Objective] The objective of the diagnostic test was to determine the level of progress of an institutional curricular reform during the pandemic and post-pandemic periods to make immediate decisions for the 2022 school year. [Methodology] The type of research is inferential-exploratory, with a quantitative approach. Fifty-one (51) fourth grade students participated. The individual written test consisting of 19 items, was applied simultaneously in November 2021 for 60 minutes. Its preparation was based on teachers’ opinions and propositions. The Classical Test Theory (CTT) was used to interpret the results and SPSS 28.0.1.0 and its programming language, as well as the R environment were used. [Results] Analysis of the test results produced a Cronbach’s alpha value of 0.79, with three very difficult items and one very easy item. The grades that were located in the first quartile were subjected to a personalized analysis. The mathematical areas in which the test takers displayed the greatest mastery were Measurement, and Statistics and Probability, while they showed the least mastery of Geometry. For the second problem involving the development of a solution, almost 14% of the students obtained a perfect score and 40% did not obtain any points. [Conclusions] In the area of Numbers it was clear that the presentation of abbreviated multiplication should be strengthened. In the case of Geometry, it was determined that students were too dependent on memorization, while in the area of Relations and Algebra, results showed that it was necessary to vary the type of sequences used. In Statistics and Probability, it was observed that students can read information from a graph. Finally, it was determined that Problem Solving should be emphasized more in the classroom to guarantee better results in the development of solutions.

Author Biography

Marianela Zumbado-Castro, Distance State University

 

 

References

Caraballo, R., Rico, L. y Lupiáñez, J. (2011). Pruebas autonómicas de diagnóstico para evaluar la competencia matemática en Educación Secundaria. En Margarita Marín, Gabriel Fernández, Lorenzo J. Blanco, María Mercedes Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 307-318). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM. http://funes.uniandes.edu.co/1816/1/387Caraballo2011PruebasSEIEM13.pdf

Chaves, E. (2020). Crisis del sistema educativo costarricense a consecuencia de las huelgas y la pandemia: Efectos en la alfabetización estadística. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 19, 54-72.

Chin, H., Chew, C. M., & Lim, H. L. (2021). Development and validation of online cognitive diagnostic assessment with ordered multiple-choice items for ‘Multiplication of Time’. J. Comput. Educ., 8, 289–316 https://doi.org/10.1007/s40692-020-00180-7

Frías-Navarro, D. (2021). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un

instrumento de medida. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf

Ibarrola, M. y Glazman, R. (1978). Determinación de objetivos generales. Diseño de planes de estudio. CISE-UNAM.

Jaramillo, L. y Puga, L. (2016). El pensamiento lógico-abstracto como sustento para potenciar los procesos cognitivos en la educación. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 21(2), 31-55. https://doi.org/10.17163/soph.n21.2016.01

Martínez, M., Hernández, M. V. y Hernández M. J. (2014). Psicometría. Alianza Editorial.

Mayorga, M., Gallardo, M. y Jimeno, M. (2015). Evaluación diagnóstica en Andalucía: Una investigación del área “competencia matemática”. Aula abierta 43(1), 47-5. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.07.001

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2012). Programas de Estudio de Matemáticas. I, II y III Ciclos de la Educación General Básica y Ciclo Diversificado. Autor. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/matematica.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2010). Pautas pedagógicas para la elaboración de evaluaciones diagnósticas. Actividades sugeridas y orientaciones para trabajar con los resultados. Buenos Aires, Argentina: Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa.

Montero, E. y Jiménez, K. (2013). Aplicación del modelo de Rasch, en el análisis psicométrico de una prueba de diagnóstico en matemática. Revista digital Matemática, Educación e Internet , 13(1). https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/view/1628

Poveda-Vásquez, R. y Manning-Jara, G. (2021). Repercusiones de la pandemia en la educación matemática en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 20, 41-53.

Poveda-Vásquez, R. y Zumbado-Castro, M. (2023). Implementation of an Institutional Mathematics Curriculum: From Expectation to Reality. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14531

Ruiz, A. (2018). Evaluación y pruebas nacionales para un currículo de Matemáticas que enfatiza capacidades superiores. CIAEM. https://www.angelruizz.com/wp-content/uploads/2019/02/Angel-Ruiz-Evaluacion-y-pruebas-2018.pdf

Santamaría, M. (2005). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula? EUNED.

Taba, H. (1974). La elaboración del currículo. Troquel.

Tyler, R. (1973). Principios básicos del currículo. Trillas.

Zumbado, M., Sánchez, A., Salas, B. y Mora, M.R. (2021). Propuesta de evaluación de los aprendizajes matemáticos en un currículo que involucra la resolución de problemas como estrategia metodológica. En W. Ruiz y G. Ulloa (Eds), Investigaciones en Educación: Experiencias, interacciones y escenarios para el cambio en la práctica docente en Costa Rica (pp. 30-61). Universidad Estatal a Distancia. https://investiga.uned.ac.cr/cined/wp-content/uploads/sites/9/2021/06/INVEST-EN-EDUCACION.pdf

Published

2023-06-22

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)