Selection and analysis of videos in the initial training of early childhood mathematics education teachers: the R4 Rubric

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.38-1.10

Keywords:

early childhood mathematics education, teacher professional development, teaching practices, classroom videos, rubric

Abstract

[Objective] Although the use of classroom videos is not a new topic in the initial training of early childhood mathematics education teachers, there are still unresolved research questions associated, above all, with criteria for selecting and analyzing these videos from both a didactic and disciplinary approach. From this perspective, the purpose of this article is to design and validate a rubric that serves this dual purpose. [Methodology] Based on a qualitative research paradigm, a 4x3 process has been followed, that is, a method sequenced in four phases with three steps in each one of them: 1) Review; 2) Creation; 3) Contrast and Evaluation; and 4) Improvement. [Results] The final version of the rubric, called R4, consists of 28 items organized in four dimensions: 1) Teaching role, on the role of the teacher in the classroom; 2) Response of children in the task to his/her performance; 3) Mathematical relations, on the type of mathematics; 4) and Resources, on the management and use of human resources and materials. For each dimension, several subdimensions are considered, 16 in total. [Conclusions] It is concluded that the R4 rubric addresses fundamental aspects (Teaching role, Childrens’ response, Mathematical relations and Resources) in the teaching work of an early childhood education teacher, which allows analyzing the teaching practice in a holistic and justified way.

References

Alonso-Sainz, T. (2019). ¿Qué estudiantes de Magisterio queremos en España? Expectativas de los centros universitarios españoles mostradas en los perfiles de ingreso y egreso. En J. Manso, La formación inicial del profesorado en España. Análisis de los planes de estudios tras una década de su implementación (pp. 42-58). Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/23106/19/00

Alsina, Á. (2020). La Matemática y su didáctica en la formación de maestros de Educación Infantil en España: crónica de una ausencia anunciada. La Gaceta de la RSME, 23(2), 373-387.

Azer, S. A., AlGrain, H. A., AlKhelaif, R. A. y AlEshaiwi, S. M. (2013). Evaluation of the Educational Value of YouTube Videos about Physical Examination of the Cardiovascular and Respiratory Systems. Journal of Medical Internet Research, 15(11), e241, 1-14. https://doi.org/10.2196/jmir.2728

Bautista García-Vera, A. (2013). Funciones del video en la formación del profesorado para una educación intercultural. Educatio Siglo XXI, 31(1), 255-268.

Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P. y Godino, J. D. (2020). La cuestión de la idoneidad de los videos educativos de matemáticas: una experiencia de análisis con futuros maestros de educación primaria | The issue of didactical suitability in mathematics educational videos: experience of analysis with prospective primary school teachers. Revista Española de Pedagogía, 78 (275), 27-49. https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-07

Bautista García-Vera, A. (2013). Funciones del video en la formación del profesorado para una educación intercultural. Educatio Siglo XXI, 31(1), 255-268.

Callejo, M. L., Valls, J. y Llinares, S. (2007). Interacción y análisis de la enseñanza. Aspectos claves en la construcción del conocimiento profesional. Investigación en la Escuela, 61, 5-21.

Coles, A. (2019). Facilitating the use of video with teachers of mathematics: learning from staying with the detail. International Journal of STEM Education, 6(5), 1-13. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0155-y

Esteley, C., Villarreal, M., Mina, M. y Coirini, A. (2021). Uso de videos en la formación inicial de profesores de matemática como recurso para observar clases. Revista Científica EFI-DGES, 7(12), 65-89.

García Matamoros, M. A. (2014). Uso Instruccional del video didáctico. Revista de Investigación, 38(81), 43-67.

Guardia González, S. (1990). Efectos del uso del video en la formación del profesorado de EGB. Revista Complutense de Educación, 1(3), 373-399.

Jakobson, R. (1960). Closing statement: lingüistics and poetics. En T. A. Sebeok (Ed.), Style in Language (pp. 350-377). Jonsons Wiley & Sons, Inc.

Joglar Prieto, N., Belmonte Gómez, J. M., Liñán García, M. M., Muñoz Catalán, M. C., Pizarro Contreras, R. N., Ramírez García, M. y Méndez Coca, M. (2021). El papel de una tarea formativa sobre el número en el desarrollo de la competencia noticing del futuro maestro de Educación Infantil. En GIDIMAT (Eds.), Ideas para la Educación Matemática (pp. 183-203). Universidad de Alicante.

Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). ORDEN ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil. https://boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53735-53738.pdf

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston: National Council of Teachers of Mathematics (Trad. Castellana, Principios y estándares para la educación matemática. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales, 2003).

Planas, N. (2006). Modelo de análisis de videos para el estudio de procesos de construcción

de conocimiento matemático. Educación Matemática, 18(1), 37-72.

Portugal, K. O., Arruda, S. D. M. y Passos, M. M. (2018). Free-choice teaching: how YouTube presents a new kind of teacher. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 17(1), 183-199.

Ramírez, A. (2010). Youtube y el desarrollo de la competencia matemática. Resultados de una investigación cuasi-experimental. Contextos Educativos, 13, 123-138. https://doi.org/10.18172/con.630

Rosales López, C. (2014). Utilización activa del video en la formación inicial de educadores. Tendencias Pedagógicas, 24, 387-400.https://doi.org/10.15366/tp2014.24.024

Santagata, R. y Guarino, J. (2011). Using video to teach future teachers to learn from teaching. ZDM Mathematics Education, 43, 133-145. https://doi.org/10.1007/s11858-010-0292-3

Santos, J. A. (2018). Valoración de video tutoriales de matemáticas disponibles en Internet. Nuevos instrumentos para el análisis de los procesos educativos (Tesis doctoral). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.

Studying and improving Mathematics instruction in secondary schools in Spain study group [grupo de estudio SiMiS] (2021). POEMat.es: Pauta de observación de la enseñanza de matemáticas en educación secundaria en España. AIEM-Avances de Investigación en Educación Matemática, 20, 89-103.https://doi.org/10.35763/aiem20.4004

Vásquez Ortiz, C. A., Alsina, Á., Pincheira Hauck, N. G., Gea Serrano, M. M. y Chandia Muñoz, E. (2020). Construcción y validación de un instrumento de observación de clases de probabilidad. Enseñanza de las Ciencias, 38(2), 25-43. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2820

Charalambous, C. Y. y Praetorius, A. K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM Mathematics Education, 50(3), 355-366. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0914-8

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Real decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria [LOMLOE]. https://www.boe.es/buscar/pdf/2022/BOE-A-2022-3296-consolidado.pdf

Guilar, M. E. (2009). Las ideas de Bruner: “de la revolución cognitiva” a la “revolución cultural”. Educere, 13(44), 235-241. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/13289

Published

2024-07-31

How to Cite

Selection and analysis of videos in the initial training of early childhood mathematics education teachers: the R4 Rubric. (2024). Uniciencia, 38(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ru.38-1.10

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Selection and analysis of videos in the initial training of early childhood mathematics education teachers: the R4 Rubric. (2024). Uniciencia, 38(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ru.38-1.10

Comentarios (ver términos de uso)