Perceptions of In-Service Elementary School Teachers towards Mathematics and its Teaching Regarding the Official Programs of the Ministry of Public Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.30-1.3Keywords:
primary school education, Mathematics education, beliefs, perceptions, study programsAbstract
This study was carried out as part of the research project Utopia in Teaching Mathematics in Elementary School, executed by the School of Mathematics at National University of Costa Rica. This article shows the perception of a group of elementary school educators about mathematics and its teaching. The information was gathered through a 66 question questionnaire, designed to assess the perception of elementary school teachers about mathematics and its teaching in relation to the current programs provided by the Ministry of Public Education, and also their perception of the initial training they obtained when they were studying and in processes of training. Among the main findings are: beliefs of teachers tend to be positive about mathematics and its teaching, and educators teaching primary school levels tend to use more problem-solving exercises in which students can apply their mathematics knowledge, rather than having learners work on routine exercises and memorize rules. However, this aspect should be strengthened and deepened in the processes of training being offered by educational authorities. Although participants considered that students’ beliefs and perceptions are quite important when framing classroom activities, a significant number of them pointed out that mathematics can make students feel insecure. Teachers feel little satisfaction regarding the theoretical aspects, teaching strategies and assessment of mathematics in public schools; they stated that their initial training is not concomitant with the work they must carry out in elementary school classrooms.References
Alfaro, A., Alpízar, M., Morales, Y., Salas, O. y Ramírez, M. (2013). La formación inicial y continua de docentes de matemáticas en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y formación en Educación Matemática, año 8(especial), 131-179. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/12225/11496
Alpízar, M., Barrantes, J. P., Bolaños, H., Céspedes, M., Delgado, E., Freer, D., Padilla, E. y Víquez, M. (2012). Aspectos relevantes sobre la formación docente en I y II ciclos en los temas probabilidad y estadística. Revista Electrónica Educare, 16(2), 113-129. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3934
Barrantes, J., Bolaños, H., Céspedes, M., Delgado, E., Freer, D., Padilla, E. y Víquez, M. (2010). Estado actual de la enseñanza y aprendizaje de probabilidad y estadística, en I y II Ciclos, en la educación costarricense en las direcciones regionales educativas de Heredia y Pérez Zeledón (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional de Costa Rica. Heredia, Costa Rica.
Bosch, M. y Gascón, J. (2001) . Las prácticas docentes del profesor de matemáticas. (versión preliminar) XIème École d'Été de Didactique desMathématiques. Recuperado de http://www.ugr.es/~jgodino/siidm/almeria/Practicas_docentes.PDF
Chaves, E., Castillo, M. y Gamboa, R. (2008). Creencias de los estudiantes en los procesos de aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 3(4), 29-44.
Chaves, E., Castillo, M. y Alpízar, M. (2009). Percepción de profesores de matemática sobre la estadística y su enseñanza. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 22, 1472-1482. Recuperado de www.clame.org.mx/documentos/alme22.pdf
Chaves, E., Castillo, M., Fonseca, J., Chaves, E. y Loría, R. (2011). La enseñanza de las matemáticas en la secundaria costarricense: Entre la realidad y la utopía. En Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sustentable, III Informe del Estado de la Educación, CONARE. Recuperado de: http://www.estadonacion.or.cr/images/stories/informes/educacion_003/docs/ponencias/Chavez_2010_Matematica.pdf
Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. España: Editorial La Muralla.
Estrada, A. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals, Barcelona.
Flores, P. (1998). Creencias y concepciones de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Evolución durante las prácticas de enseñanza (Tesis doctoral inédita). Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática, Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~pflores/textos/aRTICULOS/Investigacion/UNOTessis.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (cuarta edición). México: McGraw-Hill Interamericana.
McLeod, B., & McLeod, S. (2002). Synthesis- Beliefs and Mathematics Education: Implications for learning, teaching, and approach. En G. Leder, E. Pehkonen, & G.Törner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in Mathematics Education?, (pp. 115-123) Kluwer Academic Plublishers. Netherlands.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). Programas de Estudio en Matemáticas para la Educación General Básica y el Ciclo Diversificado. San José, Costa Rica: autor.
Pozo J. I. y Scheuer, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona, España: Grao.
Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/8-Cap-3.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)