Characterization of the Biology Teachers Who Participated in the VII Costa Rican Olympiad of Biological Sciences: A Glance of Their Competitor's Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.31-2.6Keywords:
Costa Rica, science teaching, OLICOCIBI, teaching performance, teaching-learning process, Biology OlympiadsAbstract
This study aims to understand the strengths and areas of improvement on the teaching and learning process of biological sciences within the classroom; therefore, knowing the perception of students is fundamental. It is generated a baseline that reflects the current situation of the teaching-learning process in order to identify the educational actions that could be further enhanced, and those that need improvement from the teaching perspective. A characterization of the biology teachers who participated in VII Costa Rican Biology Olympiad, 2013, is presented from their students’ perspectives. The results obtained, through the implementation of a survey, were positive since 83% of teachers scored a high qualification in their teaching performance.
References
Almenara, J. (1998). Uso didáctico de las presentaciones colectivas por medios informáticos. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 11, 149-157.
Barreda-Gómez, M. S. (2012). El docente como gestor del clima del aula. Factores a tener en cuenta. (Tesis inédita de maestría). Universidad de Cantabria. Santander, España.
Bastida de la Calle, M. F., Ramos-Fernández, F., & Soto-López, J. (1990). Prácticas de laboratorio: ¿Una inversión poco rentable? Investigación en la Escuela, 11, 77-91.
Berzal, M., & Ortiz, M. (2006). El papel de las reuniones científicas y educativas en la promoción de la investigación, la innovación y la formación del profesorado de biología. Revista de Educación en Biología, 9(1), 6-13.
Bravo-Ramos, J. L. (2005). Los gestores de presentaciones como apoyo en clases, ponencias y conferencias. Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Politécnica. Madrid, España.
Camacho-Vargas, S., & Pereira-Chaves, J. (2012). Construcción de la dimensión cognitiva de alfabetización científica en el estudiantado, a través de las Olimpiadas Costarricenses de Ciencias Biológicas. Revista Electrónica Educare, 16(2), 217-236.
Del Pozo, R., Fernández, P., González, M., & de Juanas, A. (2013). El dominio de los contenidos escolares: Competencia profesional y formación inicial de maestros. Revista de Educación, 360, 363-387.
Domingo, M., & Fuentes, M. (2010). Innovación educativa: Experimentar con las TIC y reflexionar sobre su uso. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 171-180.
ECB – Escuela de Ciencias Biológicas. (2015). Normativa Olimpiadas Costarricenses de Ciencias Biológicas (OLICOCIBI), Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Herdoiza, M. (2004). Capacitación docente. Strengthening Achievement in Basic Education (SABE) Project. Recuperado de http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNACG311.pdf
ITESM – Instituto Tecnológico y Estudios Superiores de Monterrey. (1999). Capacitación en estrategias y técnicas didácticas. Recuperado de: http://sitios.itesm.mx/va/dide/documentos/inf-doc/introduccion.htm
Lemke, J. (2006). Investigar para el futuro de la aplicación científica: Nuevas formas de aprender, nuevas formas de vivir. Enseñanza de las Ciencias, 24(1), 5-12.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 1-55.
López-García, M., & Morcillo-Ortega, J. G. (2007). Las TIC en la enseñanza de la biología en la educación secundaria: Los laboratorios virtuales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 562-576.
Márquez-Bargalló, C., & Roca-Tort, M. (2006). Plantear preguntas: Un punto de partida para aprender ciencias. Revista Educación y Pedagogía, 18(45), 63-71.
Nérici, I. G. (1969). Hacia una didáctica general dinámica. Biblioteca de Cultura Pedagógica, Serie Didáctica. Editorial Kapelusz, Buenos Aires, Argentina.
Paniagua, M. E. (2004). La formación y la actualización de los docentes: Herramientas para el cambio en la educación. En Centros de Estudios Democráticos de América Latina (CEDAL) (Ed.), Dimensiones de la educación en Costa Rica. San José, Costa Rica.
Pereira-Chaves, J. (Setiembre 2010). La enseñanza de la biología en Costa Rica: Los retos del abordaje pedagógico para la alfabetización científica y la motivación estudiantil en secundaria. En M. I. Vollmer (Presidencia), Congreso Iberoamericano de Educación, METAS 2021. Congreso llevado a cabo en Buenos Aires, Argentina.
Pereira-Chaves, J., Camacho-Vargas, S., & Muñoz-Simon, N. (2013). La Olimpiada Costarricense de Ciencias Biológicas y su papel en la comunidad educativa nacional mediante la integración del competidor, compartir, convivir y aprender. Revista Uniciencia, 27(1), 245-265.
Quinquer, D. (2004). Estrategias metodológicas para enseñar y aprender ciencias sociales: Interacción, cooperación y participación. Íber, 40, 7-22.
Ramírez-Silva, E., Addine-Fernández, R., & Addine-Ramírez, B. (2010). La prensa escrita como alternativa para incentivar la cultura desde la enseñanza de la biología. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4, 47-58.
Rodríguez-Calvo, M. (2012). Olimpiadas Costarricenses de Ciencias Biológicas como proceso fundamental en el mejoramiento de la calidad educativa secundaria de Costa Rica en el área de la biología. Revista Digital Calidad en la Educación Superior, VI Edición, 3(2), 122-140.
Rodríguez-Calvo, M., & Pereira-Chaves, J. (2015). Unión interuniversitaria para el fortalecimiento de las Olimpiadas Costarricenses de Ciencias Biológicas como proceso de formación de los futuros profesionales en el área de las ciencias y la actualización de los conocimientos de los y las docentes de secundaria sobre biología. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, XI Edición, 6(1), 91-118.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)