Specialized knowledge of the mathematics teacher when analyzing a sequence of addition of fractions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.37-1.11

Keywords:

Teacher’s knowledge, fractions, Cuisenaire’s Rulers

Abstract

[Objective] This paper is intended to identify and characterize the specialized knowledge of three mathematics teachers through the analysis of a sequence of activities intended to teach the sum of fractions using Cuisenaire Rulers. [Methodology]. A qualitative study using an interpretative paradigm was designed, and an intervention with the teachers was carried out during five sessions. Semi-structured interviews, a sequence of activities and Cuisenaire Rulers presented digitally were used as instruments for information collection. A model of specialized knowledge of the mathematics teacher developed by Carrillo and collaborators was used to characterize knowledge. This model makes it possible to identify the knowledge used by teachers in the field of mathematics, and to organize, classify and characterize it. [Results] The results of the investigation show a predominance of some of the subdomains that make up the model; in particular, a greater influence of knowledge of the topics and characteristics of learning mathematics. [Conclusions] Insights obtained during the investigation show the importance of identifying the knowledge that teachers make use of when thinking about an educational process, since this knowledge could help other teachers to improve or reflect on their teaching and learning practices in mathematics – in this particular case, in the study of fractions.

References

Aguilera, M. y Rodríguez, S. (2017). Uso de las regletas de Cuisenaire para el aprendizaje de las fracciones [Tesis de Especialización, Universidad Pedagógica Nacional]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/150

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177%2F0022487108324554

Bassey, M. (2003). Case study research in educational settings. Open University Press.

Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The COACTIV Model of Teachers’ Professional Competence. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S., Krauss, & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers. Results from the COACTIV project (pp. 25-48). New York, NY: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5149-5

Bautista, V. y Rodríguez, F. (2012). Argumentos históricos y la enseñanza de las fracciones. En: l. Sosa., E. Aparicio., & F. Rodríguez (Eds.) Memoria de la XV Escuela de Invierno en Matemática Educativa (pp. 138-143). Red Cimates http://funes.uniandes.edu.co/16525/1/Bautista2012Argumentos.pdf

Bernabéu, M., Moreno, M., y Llinares, S. (2018). Cómo estudiantes para maestro/a anticipan posibles respuestas de niños/as en actividades de reconocimiento de figuras geométrica. En R. Roig-Vila (Ed.). El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior, (pp.59-68). http://hdl.handle.net/10045/87234

Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., y Muñoz-Catalán, M. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. http://doilorg/10.1080/14794802.2018.1479981

Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., & Muñoz-Catalán, M. C. (2022). Una trayectoria de investigación sobre el conocimiento del profesor de matemáticas: del grupo SIDM a la Red Iberoamericana MTSK. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática (REVIEM), 2(2),1-26. https://doi.org/10.54541/reviem.v2i2.41

Castaño-Arbeláez, N. M., y García-Castro, L. I. (2014). Dificultades en la enseñanza de las operaciones con números racionales en la educación secundaria. Magistro, 8(16), 123-158. http://hdl.handle.net/11634/7339

Escudero, D. I., Carrillo, J., Flores-Medrano, E., Climent, N., Contreras, L. C. y Montes, M. (2015). El conocimiento especializado del profesor de matemáticas detectado en la resolución del problema de las cuerdas. PNA, 10(1), 53-77 https://doi.org/10.30827/pna.v10i1.6095

Fandiño, M. (2015). Las fracciones: aspectos conceptuales y didácticos. En L. A. Hernández, J. A. Juárez, J. Slisko (Eds.). Tendencias en la educación matemática basada en la investigación, (1), 25-38. Publicaciones BUAP.

Flores, E., Escudero, D. I., & Aguilar, A. (2013). Oportunidades que brindan algunos escenarios para mostrar evidencias del MTSK. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa & N. Climent, N (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII (pp. 275-282). SEIEM. https://www.seiem.es/docs/actas/17/Actas17SEIEM.pdf

Flores, E., Escudero, D. I., & Carrillo, J. (2013). Una revisión teórica del conocimiento especializado del contenido. En B. Ubuz, C. Haser, & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings of CERME8 (pp. 3055-3064). Antalya, Turquía: Universidad Técnica de Oriente Medio, Ankara.

Flores, R. (2010). Significados asociados a la noción de fracción en la escuela secundaria. [Tesis de maestría, Centro de investigaciones en ciencia aplicada y tecnología]. https://www.researchgate.net/publication/290974126

Fuentes, R. (2010). Enseñanza de Fracciones. Una experiencia didáctica en quinto año de enseñanza primaria. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 22, 169-182. https://union.fespm.es/index.php/unIOn/issue/view/29/27

Godino, J. D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31 https://www.ugr.es/~jgodino/eos/JDGodino%20Union_020%202009.pdf

González, D. (2015). Errores comunes en el aprendizaje de las fracciones: Un estudio con alumnos de 12/13 años en Cantabria [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. http://hdl.handle.net/10902/6903

Hincapié, C. P. (2011). Construyendo el concepto de fracción y sus diferentes significados, con los docentes de primaria de la Institución Educativa San Andrés de Girardota. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia, Medellín]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/9252

Hoyos-Franco, L. (2018). La fracción como razón: Una experiencia de aula en grado sexto. [tesis de maestría, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Archivo digital. http://hdl.handle.net/11349/14288

Kieren, T. E. (1980). The rational number construct-Its elements and mechanisms. In T. E. Kieren (Ed.), Recent research on number learning, 125-150. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.

Llinares, S. y Sánchez, M. (2000). Las fracciones: diferentes interpretaciones. Editorial Síntesis. Madrid. 52-75

Martín-Adrián, A. (1999). Las regletas de Cuisenaire: actividades sobre longitud, área, perímetro y volumen. Números: revista de didáctica de las matemáticas, 37, 19-28. http://hdl.handle.net/11162/4015

Muñoz, M. C., Contreras, L. C., Carrillo, J., Rojas, N., Montes, M. Á., & Climent, N. (2015). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas (MTSK): un modelo analítico para el estudio del conocimiento del profesor de matemáticas. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 18 (3), 1801-1817. http://hdl.handle.net/11441/51501

Obando, G. (2003). La enseñanza de los números racionales a partir de la relación parte-todo. Revista EMA. 8(2), 157-182. http://hdl.handle.net/10495/4657

Perera, P. y Valdemoros, M. (2007). Propuesta didáctica para la enseñanza de las fracciones en cuarto grado de educación primaria. En M. Camacho, P. Flores y M. Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 209-218). SEIEM http://funes.uniandes.edu.co/1254/

Ponte, J. P. D. (1994). Mathematics teachers’ professional knowledge. En J. P. da Ponte & J. F. Matos (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference for the Psychology of Mathematics Education. Vol. I (pp. 195-210). PME.

Rodríguez, S. V. (2011). El método de enseñanza de matemática Singapur: “Pensar sin límites”. Revista Pandora Brasil, 27(3). ISSN 2175-3318 http://revistapandorabrasil.com/revista_pandora/matematica/selva.pdf

Rojas, N. (2014). Caracterización del conocimiento especializado del profesor de matemáticas, un estudio de casos. [tesis de doctorado, Universidad de granada, España] Archivo digital. http://hdl.handle.net/10481/35199

Rojas, N., Flores, P., y Carrillo J. (2015). Conocimiento especializado de un profesor de matemáticas de educación primaria al enseñar los números racionales. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(51), 143-166. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a08

Ruiz, C. (2013). La fracción como relación parte-todo y como cociente: Propuesta Didáctica para el Colegio Los Alpes IED [tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia] Archivo digital. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/47142

Sandoval, I. T. (2009). La geometría dinámica como una herramienta de mediación entre el conocimiento perceptivo y el geométrico. Educación matemática, 21(1), 5-27. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40516761002

Schoenfeld, A., & Kilpatrick, J. (2008). Toward a theory of proficiency in teaching mathematics. In T. Wood, & D. Tirosh (Eds.). Tools and Processes in Mathematics Teacher Education (pp. 321-354). London: Sense Publishers.

Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de Estudios 2011. Educación Básica. SEP.

Shulman, L.S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189x015002004

Stake, R. (1995). The Art of case study. SAGE

Thang, N., Chau, N. & Phuong N. (2018). Organizing Students of Primary Education Major to Design Situations of Teaching Fractions in the Direction of Connecting to the Real World. American Journal of Educational Research. 6(5), 455-460. https://doi.org/10.12691/education-6-5-14

Valdemoros, M. (2004). Lenguaje, fracciones y reparto. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME 7(3), 235-256 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33570303

Vargas-Gómez, J. (2013). Implementación de clases interactivas para la enseñanza de las operaciones suma y resta de números fraccionarios en el grado sexto de la IER Rosalía Hoyos [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/21057

Published

2023-06-01

How to Cite

Specialized knowledge of the mathematics teacher when analyzing a sequence of addition of fractions. (2023). Uniciencia, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ru.37-1.11

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Specialized knowledge of the mathematics teacher when analyzing a sequence of addition of fractions. (2023). Uniciencia, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ru.37-1.11

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>