Mathematical Modeling as a Didactic Strategy for Calculus Teaching

Authors

  • Jose Arturo Molina-Mora Escuela de Matemática, Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.31-2.2

Keywords:

Teaching strategy, Modeling, Calculus II, ICTs

Abstract

Mathematical modeling is the activity that represents, manipulates, and communicates real-world objects with mathematical content; it also allows the simulation of complex processes, generates hypotheses, and suggests experiments or validation methods. Mathematical modeling is presented as a teaching strategy to simulate and interpret different real or academic life problems and situations by demonstrating different application conditions of university mathematical course contents. Specifically, in Calculus II, the strategy seeks to address the need to show and manipulate contents applications of improper integrals, series and Taylor polynomials, polar coordinates, and conic sections on specific problems with examples in biological sciences and engineering areas. This implementation respond to a paradigm that seeks innovation and continuous improvement of teaching and learning processes which is pertinent because of the existence of a platform incorporating ICTs (Information and Communications Technology) in Calculus II, and favoring the use of specialized software for the creation and manipulation of mathematical models.

References

Angel, J. & Bautista, G. (2001). Didáctica de las matemáticas en enseñanza superior: La utilización de software especializado. Recuperado de http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0107030/mates.html#bibliografia.

Belando, M. (2014). Formación permanente del profesorado. Algunos recursos TIC para la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 65(1), 1-11.

Blomhøj, M. (2004). Mathematical modelling - A theory for practice. International Perspectives on Learning and Teaching Mathematics, 1, 145-159.

Cascante, N. & Marín, P. (2012) La construcción de estrategias didácticas innovadoras en el contexto universitario: La experiencia desarrollada en el curso de Didáctica Universitaria. En Artolozaga, Cascante, D’Antoni y otros (Eds.), Didáctica Universitaria: Experiencias docentes en la Universidad de Costa Rica. SIEDIN. Recuperado de http://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/images/pdfs/publicaciones/publicaciones_en_linea/didacticauniversitaria.pdf

Castro, N. (2013). Efectos de la resolución de problemas como estrategia metodológica en la modelación y solución de problemas matemáticos que involucran ecuaciones de primero y de segundo grado (Trabajo de maestría). Universidad de la Salle.

Córdoba, F. (2011). La modelación en matemática educativa: Una práctica para el trabajo de aula en ingeniería (Tesis de maestría). Instituto Politécnico Nacional, México D.F.

Cruz, C. (2010). La enseñanza de la modelación matemática en ingeniería. Revista de la Facultad de Ingeniería, 25(3), 39-46.

Gatica, S. & Ares, O. (2012). La importancia de la visualización en el aprendizaje de conceptos matemáticos. Revista de Educación Mediática y TIC, 1 (2), 88-107.

Huincahue, J., & Mena-Lorca, J. (2014). Modelación matemática en la formación inicial de profesores. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.

King, RD., Garrett, S. M. & Coghill, G. M. (2005). On the use of qualitative reasoning to simulate and identify metabolic pathways. Bioinformatics, 21, 2017-2026. http://dx.doi.org/10.1093/bioinformatics/bti255

Molina-Mora, J. (2015). Experiencia basada en la triada TIC, enseñanza por proyectos y modelado para la enseñanza de sistemas de ecuaciones diferenciales. Revista Uniciencia, 29(2), 46-61.

Mora, R. (2012) Implementación de una estrategia didáctica utilizando modelado matemático por computadora para la comprensión de procesos biológicos. En Artolozaga, Cascante, D’Antoni y otros (Eds), Didáctica universitaria: Experiencias docentes en la Universidad de Costa Rica. SIEDIN. Recuperado de: http://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/images/pdfs/publicaciones/publicaciones_en_linea/didacticauniversitaria.pdf

Porras-Lizano, K., & Fonseca-Castro, J. (2015). Aplicación de actividades de modelización matemática en la educación secundaria costarricense. Revista Uniciencia, 29(1), 42-57. http://doi.org/10.15359/ru.29-1.3

Romero, S. (2011). La resolución de problemas como herramienta para la modelización matemática. Modelling in Science education and Learning, 4(5), 71-82. http://dx.doi.org/10.4995/msel.2011.3054

Trigueros, M. (2009). El uso de la modelación en la enseñanza de las matemáticas. Innovación Educativa, 9(46), 75-87.

Villalobos, J., Brenes, S. & Mora, S. (2012). Herramienta asistida por computadora para la enseñanza del álgebra relacional en bases de datos. Revista Uniciencia, 26, 179-195.

Villa-Ochoa, J. A. (2009). Modelación en educación matemática: Una mirada desde los lineamientos y estándares curriculares colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 27, 1-21.

Villa-Ochoa, J. A. (2013). Situaciones de modelación matemática: Algunas reflexiones para el aula de clase. I Congreso de educación matemática de América Central y el Caribe, República Dominicana.

Published

2017-07-29

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)